Stavar som tältpinnar - spets upp eller ner?

Går och funderar på ett projekt, typ tarptent, som använder vandringsstavar som tältpinnar. Vissa modeller använder stavarna med spetsen uppåt, andra med den nedåt. Någon som har erfarenhet av båda varianterna? Några funderingar:

Fördel spets upp:
Sitter bättre/mer exakt i duken

Fördel spets ner:
Glider inte på marken
Inget hål i duken

/Fredrik
 
Jag använde ibland min vandringsstav tillsammans med ryggsäcken, alltså kopplade ihop dessa två samt lade en bit tältväv över det hela och fick då ett vad man idag kallar tarp-tält. Det fungerade utmärkt. Huvudet intill ryggsäcken gav mycket luft, fötterna mot vandringsstavens ände där den satt fat i marken var lite trängre för fötterna med det gick det med. Det var praktiskt.

Jag köpte lite golv-väv från, tror jag det var, Fjällräven (omkring 1967-68). Jag använde denna bit golvväv till väldigt mycket och jag har den faktiskt kvar än idag – och använder den då och då även nu, den verkar aldrig slitas ut.

Jag (min fru) fållade den samt sydde öglor i hörnen och utmed sidorna, ju fler öglor dess bättre för då kan jag anpassa den till vad jag behöver för stunden. Den har tjänstgkjort som poncho, förtält, bår, renskydd av diverse slag, tarp - och mycket annat.

Öljetter fungerar säkert bättre än mina öglor!

Thomas
 
Följdfråga

Tror att bägge varianterna fungerar bra.

Men när jag använder termen tältpinnar menar jag det som förankrar i marken alltså det som somliga kallar tältspik.

Det som håller uppe tält kallar jag tältstänger.

Vad använder ni för vokabulär?

Thure
 
Tror att bägge varianterna fungerar bra.

Men när jag använder termen tältpinnar menar jag det som förankrar i marken alltså det som somliga kallar tältspik.

Det som håller uppe tält kallar jag tältstänger.

Vad använder ni för vokabulär?

Thure

Tältpinnar i marken och tältstänger för upprätthâllandet.

I mitt omskurna yttertält frân ett ryggâstält finns dels öljetter frân ursprunget och öglor av tältlina.
Om jag skulle sy ett nytt sâ blev det nog öglor överallt, dâ det ger mer frihet om man använder naturpinnar istället för stavar. Man kan j alltid tvinna ihop öglan om den är för stor.
Men med öljetterna sâ sattes stavarna med hangreppet mot marken.
 
Tältpinnar i marken och tältstänger för upprätthâllandet.

I mitt omskurna yttertält frân ett ryggâstält finns dels öljetter frân ursprunget och öglor av tältlina.
Om jag skulle sy ett nytt sâ blev det nog öglor överallt, dâ det ger mer frihet om man använder naturpinnar istället för stavar. Man kan j alltid tvinna ihop öglan om den är för stor.
Men med öljetterna sâ sattes stavarna med hangreppet mot marken.

dito dito och dito
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Florén Göra egna tältpinnar Gör det själv 36
peter1959 Tältpinnar för den händige. Gör det själv 4
dave1 Tältpinnar Gör det själv 59

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.