Stativ - Ultrapod

Det intressanta var väl inte kardborrebandet utan resten av stativet, det är ju väldigt enkelt och fiffigt. Finns många små stativ men det är ju att lösa ihopfällbarheten som är det svåra. Själva huvudet för kameran kan ju vara ett problem också, men det har de ju löst väldigt enkelt med en "dubbel" kulled.

Jag tror jag ska bygga ett sånt där av aluminium (med lättningshål såklart) och se om det funkar bra. Det svåra är väl att hitta en kula med stativgänga på (det svåra för mig alltså, som har tillgång till farsans verkstad, för andra kanske det finns värre problem:).

kanske

Har inte sett den innan (clas ohlsson varianten), men problemet brukar vara ytan mellan stativbenen. Næmligen att den ær før liten før att kunna stælla stativet stabilt på jobbiga underlag. Ultrapoden verkar hittils klart øverlægsen det jag har sett.

/Jakob

Re: kanske

jakobg; sa:
Har inte sett den innan (clas ohlsson varianten), men problemet brukar vara ytan mellan stativbenen. Næmligen att den ær før liten før att kunna stælla stativet stabilt på jobbiga underlag. Ultrapoden verkar hittils klart øverlægsen det jag har sett.

/Jakob

Du har säkert rätt, jag har föregångaren (från CO) till dennna, och jag tycker den är vinglig och omständlig. Men, jag fotar ju inte speciellt mycket.
Ville bara ge ett tips.

/BAX

Det intressanta var väl inte kardborrebandet utan resten av stativet
Nä, det intressanta är just kardborrebandet och gummeringen på fötterna, som gör det möjligt att enkelt förvantal skidstavar, skridskopikar, träd eller pinnar till stora stativ med hjälp av ultrpoden?!

ultrapod_1.jpg

Gammal tråd. Numera finns de bla. på KG Johansson (affär) i huvudsta, Solna.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg