Stativ

Hallåj!

Jag är en totalt 0:a när det gäller stativ å behöver lite tips.. jag är på jakt efter ett litet, lätt, stadigt, hållbart å bra stativ? om det nu finns? :)

Idag har jag ett berlebach-stativ å ett videohuvud från gitzo (2380).. Detta var tänkt att fungera både för kamera å tubkikare sommar + vinter. För tubkikaren är den ju jättebra.. om man inte ska ut å fjällvandra!! :)

å till kameran är huvudet dåligt då det inte går att ställa in i sidled.

Så, det jag är på jakt efter är nu ett stativ som är kompakt och passar för fjällvandring, inte ett sånt enbensstativ. Det behöver inte gå högre upp än kanske en meter, jag sitter hellre än bär de extra kilona för att kunna stå.. och det får gärna vara kolfiber eller nåt annat lätt och hållbart material. Dessutom måste det vara kompakt så det får plats i ryggsäcken. Vikten på stativet bör helst vara långt under 1kg! :)

Huvudet bör passa till användning av både tubkikare å kamera, å tyngsta belastningen blir väl sån c:a runt 2 - 2,5kg. Jag antar att ett trevägshuvud kanske är bäst för både kamera å tubkikare, vad tror ni?

Är det kanske nån av er som har haft liknande problem? Vad har ni skaffat?
 
Långa glas och mirage

Om du avser fotografera med långa objektiv är markmiragen ett problem som du inte tänkt på, vilket leder till högre stativ, med åtföljande högre vikt. Är också intresserad att se om det går att lösa till anständig vikt. Men för 3kg Videokamera.

Go tur
 

avslutad210712

Gäst
Har själv varit i huvudbry angående stativ men i fredags beställde jag ett "Velbon Ultra MAX i F" från Cyberphoto. Inte riktigt vad jag ville ha eftersom den saknar lös platta för att montera i kameran (läs kamerorna). Skall hämta ut den på posten i morgon så får jag se om det är något jag vill släpa med mig till fjälls men det är i alla fall lätt. En annan variant av det "Velbon Ultra Maxi" har fått hyfsade recensioner på http://www.fotosidan.se vilket även "Ultra Max i F" fått men eftersom det bara är en recension i det senare fallet så är det inte riktigt lika avgörande för min del.
 
Jag använder ett ultralux i - F

luxi.jpg


Enda nackdelen är att du måste skruva bort handtaget som juster i vågrätt varje gång du ska fälla ihop det, om du ska ha ned det i fodralet som följde med. Det finns löstagbar platta för att snabbmontera flera olika kameror.

Maxhöjd: 161 cm
Minimumhöjd: 19 cm
Höjd ihopfällt: 39 cm
Bendiameter: 20 mm
Vikt: 1,32 kg




[Ändrat av EmSt 2006-07-03 kl 22:44]
 

avslutad210712

Gäst
EmSt; sa:
Jag använder ett ultralux i - F

luxi.jpg


Enda nackdelen är att du måste skruva bort handtaget som juster i vågrätt varje gång du ska fälla ihop det, om du ska ha ned det i fodralet som följde med. Det finns löstagbar platta för att snabbmontera flera olika kameror.

Maxhöjd: 161 cm
Minimumhöjd: 19 cm
Höjd ihopfällt: 39 cm
Bendiameter: 20 mm
Vikt: 1,32 kg
[Ändrat av avslutad210712 2006-07-03 kl 22:57]
 
Tackar för tipsen! Den där velbon mini måste ju bara provas, den var ju råbillig! :)

Ifall ni har andra/fler tips så skriv gärna! :)
 

avslutad210712

Gäst
avslutad210712; sa:
Har själv varit i huvudbry angående stativ men i fredags beställde jag ett "Velbon Ultra MAX i F" från Cyberphoto. Inte riktigt vad jag ville ha eftersom den saknar lös platta för att montera i kameran (läs kamerorna). Skall hämta ut den på posten i morgon så får jag se om det är något jag vill släpa med mig till fjälls men det är i alla fall lätt. En annan variant av det "Velbon Ultra Maxi" har fått hyfsade recensioner på http://www.fotosidan.se vilket även "Ultra Max i F" fått men eftersom det bara är en recension i det senare fallet så är det inte riktigt lika avgörande för min del.

Rättning: Ultra Maxi i F har visst en löstagbar platta men det finns inte extra plattor att köpa vilket jag hade velat ha eftersom jag har två kameror.
 
Jag har nu fått mitt velbon mini, och det var ju verkligen kompakt å lätt! Till kameran funkar den relativt bra, alltså det funkar men inte mer om man säger så.. till tubkikaren blir det dock (som väntat) lite "skakigt" å väldigt fladdrigt på 60x.. men det går.. :)

Plastig å knappast hållbar i längre tid - men den var ju billig! Såg nu också att gitzo har en kompakt mountaineer modell som ser intressant ut..

En sak är då säker, på längre fotturer tar jag då hellre med mig mini'n än den andra blyklumpen jag har!! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.