stativ

hallå nyligen skaffat systemkamera. skulle behöva ett stativ. är det ett ben, 3 ben som gäller. enda kravena jag har på stativet är att det ska vara lätt. smidigt att bära med sig på vandring och inte ta stor plats.
 
Vad har du

för kamera och längsta tele och vad väger dessa ? Vad skall du plåta? Det finns bra men dyra kolfiberstativ. Vill du att stativet även skall funka med videokamera och eller tubkikare?

Thure
 
nej mest sena solnedgångar, panorama bilder över fjället och olika bilder med hjälp av lystavar och långslutartid
 
Kanske

klarar du dig med ett videohuvud monterat på ryggsäcken eller en vandringsstav?

Finns små stativlösningar typ påse med ärtor som också är funkis men det är svårt att ta panoreringar med flera exponeringar med dessa men med photostich eller liknande är det inte så känsligt bara du har horisonten något så när mitt i bildutsnittet.

Thure
 
Personligen tycker jag att ett riktigt stativ är oumbärligt, men det beror ju på vad man ska fotografera och hur mycket extravikt man är beredd att bära med sig. Utan stativ hade jag dock gått miste om många fina bilder men för mig är också fotograferandet något centralt med mina turer. Det finns enkla lösningar som Thure är inne på och till viss del kan de fungera men man bör testa själv och se. För långa nattexponeringar på 10-20 sek upp till flera minutrar så krävs ett ganska stabilt stativ. De allra billigaste modellerna som kostar någon hundralapp är i regel för instabila för systemkameror; det räcker att de svajar till lite av vind eller spegelns vibrationer för att det ska synas och extra känsligt såklart på längre brännvidder.

När det gäller panoramor så brukar jag inte använda stativ alls. Det är i regel onödigt, det viktiga är att ställa in exponeringen manuellt (så att man får samma exponering på alla rutor), sen tar man många bilder med ganska liten överlappning.

Om jag skulle drista mig till att rekommendera något som verkar vettig så tror jag det här kanske vore något för dig. Cyberphoto har gett det bra kritik, det ser rätt stabilt ut utan att vara särskilt tungt och det har en bra prislapp:

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=2841P
 
Med den

kamera jag har (Canon Powershot G10) blir det så pass mycket förvrängning av bilden i vidvinkelläge att bilden och horisontlinjen kröks betydlgt om den inte ligger mitt i bilden varför det är olämpligt att ha horisonten någon annanstans än i mitten. Beskärning kan man göra senare.

Blir också bättre resultat med photostich om man lägger sig på en något längre brännvidd och i stället monterar ihop flera exponeringar.

Thure
 
Till de panoramor jag har gjort har jag tagit bilderna med min Canon 30d och använt 50 mm brännvidd. Exponerat manuellt och varit noga med att ha horisonten på ungefär samma höjd i bilden. Tagit bilderna i stående format med överlapp, och fogat samman dem i Photoshop. Jag tycker resultaten har blivit bra.

Liten bild men ändå

En till

Ännu en

Ser nu att horisonten på samtliga dessa 3 i stort sett ligger mitt i bilden :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.