St Anton-Vicosoprano, nio dagar

Boende: tält så mycket det går. Denna gång sju nätter under turen, och en efter; sex vilt och två på camping.
I åtminstone ett fall (Stutzalp) kom jag överens med markägaren - det var dock inhägnat område. Jag låg alltså en enda natt under tak, i Bivio. På årets sydalpina tur blev det under turen 10 nätter fritt, 2 på camping, två nätter på refugio, 1 vardera på refuge, posto tappa och gîte d'étape, samt camping efteråt, i Oulx.


Planering? Kartstudium, söker kombination av nytt och gammalt. Jag har så många kartor att jag inte längre köper nya.

Resa? Till Österrike blev det nattåg Hamburg-München med anslutningar före och efter. Hem blev det buss Viscosoprano- St Moritz, Tåg St Moritz-Chur-Zürich-Hamburg (nattåg)-Köpenhamn-Malmö-Linköping. Eftersom det inte finns naturliga förbindelser med Paris längre tar jag mig till Sydalperna t ex via Basel och Genève. Hur jag gör med Pyreneerna framgent vet jag inte.

I övrigt, kolla Vandringsområden i Europa på http://www.huthyfs.com , speciellt Schweiz occh Syd/Västalperna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.