Spunna linor

Har precis skaffat mig en UL rulle till sommaren.
Är det värt att lägga 250 pix på en spunnen lina (tex 0,10) eller kostar det mer än det smakar ?

Har just nu satt på en 0,20 monofilamentlina....

/P.D
 
Spunnen lina

Jag bytte själv för några år sedan och tycker att det är skillnad i känslan. I spunnen lina känns minsta nafsande. I vanlig lina har det en förmåga att försvinna.

Eftersom jag kör med mulitrulle har "bottnat" med vanlig lina och skarvar på med spunnen lina för att på så sätt spara en slant.

Tight lines/Jan
 
medhåll

kan inte annat än att hålla med känseln på en spunnen lina är helt överlägsen, sen att brottstyrkan är mycket bättre så man kan ha en tunnare lina gör ju inte saken sämre! nackdelen är ju dock att om det trasslar så finns det inget annat att göra än att kapa linan.... omöjligt att lösa upp!
 
Frökenhänder ?

Den enda nackdelen jag har funnit är att de tunnaste linorna skär lätt in i händerna när man knyter och drar åt. Svider som &#"&#"%!"! Men det kan bero på mitt stillasittande jobb att jag saknar lite rejälare hud på mina händer ;-)

Sen kan man använda dem till stjärtspröt på dagsländor om man vill ha lite andra färger (rökgrå etc.).

Annars tycker jag att bottna med billigare lina funkar bra för mig.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.