Sprickor i lädret !

Har ett par Garmont kängor i helläder som jag haft i ca fyra år nu. Även om jag har vaxat dem ca 3ggr/år så har skorna nu börjat att få små sprickor vid "böjvecken". Har förstått att man egentligen inte skall smörja med mjukgörande för att behålla styvheten i dojjan, men de ser ut att torka sönder annars.... Vad göra ? Skall jag bara klegga igen sprickorna med vax eller smeta på mjuk skosalva. Tilläggas bör att de sitter som gjutna på mina fötter, så att köpa nya är inget alternativ.
 
Hej Peder,

Jag skrev ett inlägg med det försvann tydligen i "cyberspace" så jag får göra om det.

Är ingen expert på området men två av dina kommentarer får mej att reagera.

Bara 3 gånger per år!? jag fettar in mina betydligt oftare än så.

Vax!? lägger sig inte det på ytan? emedan fettet tränger in i lädret. Det är åtminstone så jag har förstått det hela. Har också hört att det blir kallare med fett än med vax, något att tänka på på vintern.

Mitt råd är alltså fetta in skorna och gör det oftare.

Lycka till

Bengt
 
Vax är ju mest till för att ge en vattensäker yta, medan fett ger näring och mjukar upp.
Nya moderna kängor behöver inte fettas eftersom de är så mjuka och trevliga ändå, men jag antar lädret urlakas med tiden och blir känsligare för att torka.

Så en infettning då och då lär inte skada.
På en vadderad känga av "kontinental" typ tror jag inte att en infettning gör så mycket skada - styvheten sitter ju till viss del i vadderingen.

Samtidigt känns det ju som att en välvaxad känga inte heller borde spricka.
 
Käng-läder som utsátts för tuffa tag, väder och vind behöver ömhet och kárlek för att behàlla sin spánst.
Detta ger man bást genom att:

- ej snabbtorka dem vid värmekälla;
- hàlla dem rena genom att borsta bort smutsen när de är torra;
- och eventuellt tvätta med vatten (i värsta fall och amoniak (50/50)) om de ár väldigt skitiga och igengrodda;
- smörja in dem nár de börjar se lite torra och ledsna ut.

Om man vill att lädret ska behâlla sin naturliga förmâga att sláppa igenom transpiration inifràn bör man anvánda produkter som ej täpper igen porerna.

Mvh /Mats
 
Tror inte det beror på vårdmetod

Jag vårdar vandringskängor och läderpjäxor konsekvent med vax sedan mitten av åttiotalet och har aldrig råkat ut för att lädret spricker.

Kan det vara så att lädret i dina skor inte är helt OK, kolla med generalagenten för Garmount.

Det går oftare än man tror att reklamera framgångsrikt.
 
P.D; sa:
Har ett par Garmont kängor i helläder som jag haft i ca fyra år nu. Även om jag har vaxat dem ca 3ggr/år så har skorna nu börjat att få små sprickor vid "böjvecken". Har förstått att man egentligen inte skall smörja med mjukgörande för att behålla styvheten i dojjan, men de ser ut att torka sönder annars.... Vad göra ? Skall jag bara klegga igen sprickorna med vax eller smeta på mjuk skosalva. Tilläggas bör att de sitter som gjutna på mina fötter, så att köpa nya är inget alternativ.
Hej.
Vad du bör passa dig för att använda är minkolja. Det gör lädret poröst. Men läder torkar ut om det utsätts för väta och sol, och behöver precis som vår hud ibland återfettas.Jag har länge använt antingen Vikings fiskarsmorning eller lädersmorning bestående av fett, tjära och vax. Typ Lundhags eller Jörnkängans och det mår kängorna bra av. Bara vax smörjer jag på dagen innan en vandring börjar, men som nämnts ovan så lägger det sig ytligt. Vax hjälper kängorna att hålla sig torra första, möjligen andra vandringsdagen, sen är det bortslipat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A Laga sprickor i nubuckkängan? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.