Spetsad av kilpetare

Ibland får man höra att det bästa sättet att fästa kilpetaren på är med ett snöre kopplad till en karbin. Om man har kilpetaren direkt till en karbin, eller ännu värre använder den integrerade karbinen så finns det en risk att man blir spetsad av kilpetaren om den skulle ställa sig upp. Finns det några belägg för att det är mer troligt att det skulle hända bara för att man inte har anslutit kilpetaren med ett snöre? Eller är det bara en myt som väntar på att bli avslöjad som en sådan? Hur gör ni?
 
Jag har haft min i snöre i drygt 10 år för den hänger friare, hängde sig alltid på tvären när den satt direkt i karbinen. Det här med risken att spetsa sig på den hörde jag talas om alldeles nyligen.
Jag har en Fixe med krokar för att lossa kamsäkringar vid handtaget (liknande modell som DMM Nutter, går att hitta på t ex Northstar.se för den som vill se hur den ser ut) så det kanske spelar in på benägenheten att sätta sig på tvären.
 
En nackdel med att ha den på snöre från selen är att en hakar i saker när man avancerar uppåt.

Jag har den ofta fr o m att jag använt den, hängande i en sextioslinga kring överkroppen dit jag då också hänger allt jag rensar. Nu har jag en nyare WC med integrerad karbin samt liten karbin i spiralsnodd, men det funkar nog lika med den, hänger den i snodden från selen så fastnar den ibland i klippan vid klättring, och när den hänger i snodden från sextioslingan kan den också fastna, men det är mer sällan, och den är då i alla fall lättare att nå och haka loss.

Vet ingen perfekt lösning på detta inte alltför stora problem. Har också läst på RC om hur räddningspersonalen "ledsnat på att gräva fram kilpetare ur folks höfter".
 
Jag har testat liftkortshållare. Men en kilpetare är lite tyngre än ett pappers/plast-ark, så det slutade med att kilpetaren hängde nere kring fötterna.
Andra liftkortshållare kanske har starkare fjäder?

@Mezzner. Jämfört med alla andra prylar man har i selen som fastnar överallt, så tycker inte jag att en kilpetare gör någon märkbar skillnad till eller från :)
 
Stämmer bra att liftkortshållare brukar vara i klenaste laget.

Nog för att jag råkat ut för att nån kil har fastnat i nån sprickformation, när man rör sig uppåt, men onekligen brukar kilpetare med sin lilla krok vara mer benägen att haka i - men mest problem får man nog när grejerna hänger ned en bit från selen. En kilpetare i knähöjd förutsätter nog rätt brant klättring för att inte vara ivägen.

När det gäller kilpetare som fastnar i kroppen vet jag inte i vilken utsträckning det förekommer, eller om det mest är en forumfara. Det låter förstås potentiellt obehagligt - men sånt gör förstås att det gärna varnas på forum oavsett frekvensen av tillbud.
 
nyckeljojo

Stämmer bra att liftkortshållare brukar vara i klenaste laget.

Nog för att jag råkat ut för att nån kil har fastnat i nån sprickformation, när man rör sig uppåt, men onekligen brukar kilpetare med sin lilla krok vara mer benägen att haka i - men mest problem får man nog när grejerna hänger ned en bit från selen. En kilpetare i knähöjd förutsätter nog rätt brant klättring för att inte vara ivägen.

När det gäller kilpetare som fastnar i kroppen vet jag inte i vilken utsträckning det förekommer, eller om det mest är en forumfara. Det låter förstås potentiellt obehagligt - men sånt gör förstås att det gärna varnas på forum oavsett frekvensen av tillbud.

Om liftkortshållare är för klen så kanske en nyckeljojo gör jobbet, som denna t ex:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=330401&title=Nyckel-JoJo&

Eller väger den för mycket?

/Patrik
 
Hehe, har provat med nån snarlik variant - som inte är så stor, men den är också i klenaste laget. Själva principen känns ju rätt OK i alla fall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.