Spångabro ”Döda Byn”

Hej. Finns det någon från trakten med lokalkännedom av Spångabro i Villands härad i Östra Göinge i Skåne. Är ute efter kulturhistorisk information om det som idag kallas ”Döda byn”. Hittar inget av intresse på nätet, borde ju finnas någon hembygdsförening eller liknande, jag vet att ruinerna är inventerade. Skulle också vara av intresse att ta del av kartmaterial från åren mellan 1700-1950.
Vet du inget själv så tar jag gärna emot tips på var jag ska söka.

/g
 
Riksantikvarieämbetet (RAÄ) kan ha information.
Kartor kan ju tänkas att du kan hitta på Lantmäteriet.
Det finns historiska kartor tillgängliga där. Ring 026-633000

Mikael
 
Det finns en del matnyttigt på Lantmäteriets sida http://www.lantmateriet.com Det går att titta på en stor mängd historiska kartor vilket kan vara en god hjälp för dig. Tyvärr får man bara titta i ett litet tittfönster men det går att få en god bild av den historiska utvecklingen. Det går även att köpa utskrifter av kartorna för en marknadsmässig kostnad...
 
Tack för era tips och länkar. Hittat både hembygsföreningen och material att gå vidare med. Var där uppe nu i veckan, hade fler frågetecken med mej hem än när jag for. Men det är väl det som är det roliga, nyfikenheten driven en långt.

/g
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.