Sovsäckstips

Tjena!

Jag var och klämde på en Mountain Hardwear Phantom 45 inne på Wått & Tårrt i Sundsvall för nån vecka sedan. Den är enligt nya normen en +5/0/-16 säck på 480 gram i 183 cm för ca 2400 kr med 3/4 dragkedja.

Den motsvarar en Western Mountaineering Summerlite som är en komfort för herrar på 0 grader och ca 600 kr dyrare. WM ska väga 525 gram i 183 cm och har fullång dragkedja. Min Summerlite väger med packpåse 605 gram.

/Ingvar
 
Håller den verkligen nollan?

Jag trodde "45" i namnet betydde att den klarar 45 farenheit (ca 7 grader celcius). Vad är det för ny mätning du pratar om? EN13537?

Skulle den klara nollan enligt EN13537 (för en man) så är iallafall jag jäkligt intresserad.

/Erik
 
Bumpar den här. 45 reg är fanken en löjligt lätt sovsäck - 480 g, till ett pris som är lägre än de flesta konkurrenternas lättviktssäckar vad jag förstår. Addnature anger att EN klassar den som 0-graderssäck: http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=MHWPHANTOM45. Det låter lite för bra för att vara sant. Dessutom har den ju "45" i namnet, som föregående skribent påpekade.

Går man upp till 45 long blir säcken å andra sidan rejält tyngre.

Någon som provat säcken eller vet mer?
 
Viktuppgifter

Jag har kontaktat Addnature för att få veta vikten på Phantom 45-säcken. De kontrollvägde säcken och vågen visade 590 g, inte så lätt som de uppger på hemsidan…
Här är mailet:
Hej Tobias,

Ja det är leverantörens uppgift och jag har nu vägt säcken på vårt lager.
Den väger 590g och det kan variera något från säck till säck.
Jag ska be vår produktavdelning kolla upp det närmre och ändra informationen
på sidan.

Mvh, XXX

addnature kundtjänst

info@addnature.com

EDIT: De har tydligen uppdaterat hemsidan nu. Tidigare angav de vikten till 480 g.
 
Låter som vikt med och utan packpåse. 110g.
Vägde Addnature säcken med påse?


Vad gäller temperaturangivelsen så kan det vara stor skillnad mellan tillverkarens siffror och EN standarden. Det handlar oftast om olika tankesätt när de sätter värdena, tilltänkta användare, definitionen på komfort och extrem, osv.

Det är därför EN-standarden är så bra, det gör att man enkelt kan jämföra sovsäckar från olika tillverkare. Sedan återstår dock att sätta sig själv i relation till EN-standard, personligen sover jag gott i 5-10 grader lägre temperatur än vad EN säger vara lägsta komfort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xstaystrayx Sovsäckstips Lättpackning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.