Sovsäckslakan för varm person

Ska ut en sväng i helgen och sitter och funderar på att köpa ett sovsäckslakan. dock inte för den klassiska anbledningen att man vill ha mer värme.

jag är extremt var av mig och svetts nästan sjukligt mycket så skulel mest vilja ha ett soovsäckslakan som var svalt och transporterade fukt på ett bra sätt, liksom sprider ut det uppåt... eller ja något.

mitt problem nu är att dunsovsäcken jag har (en Marmot always summer, comf. 3-6grader) är dyngsur när jag vaknar för jag svettats så mycket. för en fältbeskrivning så förra året vandrade o tältade vi i lofoten en vecka på sensommar/hösten då natttemperaturen låg på mellan 5-10grader. jag sov då i enbart boxershorts med sovsäcken uppknäppt, någon nattanvände jag den endast som täcke.

så min tanke med lakanet är att kunna använda sovscäken mer som madrass eller täcke beroende på temp men ligga i ett sådant lakan för att få lite skydd för temperaturdippar på natten.

vad ska man satta på? bomull, silke, siden, något konstmaterial?

Tack
 
Ska ut en sväng i helgen och sitter och funderar på att köpa ett sovsäckslakan. dock inte för den klassiska anbledningen att man vill ha mer värme.

...
jag sov då i enbart boxershorts med sovsäcken uppknäppt, någon nattanvände jag den endast som täcke.

så min tanke med lakanet är att kunna använda sovscäken mer som madrass eller täcke ...

vad ska man satta på? bomull, silke, siden, något konstmaterial?


Jag är också varm av mig.
Har ofta sovsäcken bredvid och sover då i ett tunt (150g/m2) merino-underställ som för mig ger lagom isolering. Blir det lite kyligare tar jag på en buff på huvudet och vid behov kryper jag in i sovsäcken.

Nu förtiden campar jag oftast i min hängmatta som gör att det blir mycket svalare (ingen markisolering)
 
Det finns ju Sovsäckslakan/reselakan (sök efter båda benämningarna) i siden för inte alltför mycket, det är bättre än bomull
 
Jag är också varm av mig.
Har ofta sovsäcken bredvid och sover då i ett tunt (150g/m2) merino-underställ som för mig ger lagom isolering. Blir det lite kyligare tar jag på en buff på huvudet och vid behov kryper jag in i sovsäcken.

Nu förtiden campar jag oftast i min hängmatta som gör att det blir mycket svalare (ingen markisolering)
ja jag funderade på underställ men samtidigt så är det den psykologiska känslan med att ligga under/ i något jag uppskattar att få när jag sover :)

Det finns ju Sovsäckslakan/reselakan (sök efter båda benämningarna) i siden för inte alltför mycket, det är bättre än bomull
Tror du siden funkar bäst? ska ta o kika lite på sådanna, tack.
 
Det sista du vill göra är att svettas i en dunsovsäck eftersom det hämmar isoleringsförmågan och säcken inte får torka ordentligt kommer fukten att ackumuleras.

Alternativen är det som undersidan eller statemachine är inne på eller att du sover i en fuktspärr (tänk stor svartplastpåse) som gör att du inte blöter ner sovsäcken.
 
Reselakan i siden gör det jobbet du önskar åt mig, jag kan också svettas floder. En filt istället för sovsäck kan ju också underlätta temperaturregleringen.
Ta lite bredare lakan så kan du dessutom byta position och röra dig lite när det blir varmt. Av de jag testat har SidenSelmas varit bredast.
 
Har du provat att använda sovsäcken som en "toppfilt"? Dvs. dra upp dragkedjan ett par dec för att stoppa in fötterna i vid behov, och sedan ha den som täcke. Enkelt att justera hur mycket/lite du vill ha sovsäcken på dig, sticka ut fötterna om de blir varma o.s.v.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Markholm Varm om fötterna, hur? Utrustning allmänt 80
Soulseller input ryggsäcksköp lång person Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.