Sova utan att frysa.

Har ett Neo Air underlag som jag tycker är nästan jämförbart med en "Down mat". Till detta en RAB Quantum top bag med huva men jag tycker att det är alldeles för kallt vid + 3 grader (speciellt om benen.) Jag har ett merinounderställ på mig och en ITAB linerjacka som förstärkning. Ge mig ett råd om jag skall satsa på en förstärkning av kläderna eller en riktig sovsäck! Gärna svar med exempel på produkter.

Har ett Neo Air underlag som jag tycker är nästan jämförbart med en "Down mat". Till detta en RAB Quantum top bag med huva men jag tycker att det är alldeles för kallt vid + 3 grader (speciellt om benen.) Jag har ett merinounderställ på mig och en ITAB linerjacka som förstärkning. Ge mig ett råd om jag skall satsa på en förstärkning av kläderna eller en riktig sovsäck! Gärna svar med exempel på produkter.

Problemet om du sätter på dig för mycket kläder är att du hindrar kroppsvärmen från att komma ut i säcken. Innebärande att du i princip bara kommer att bli varm om just den kroppsdel som du har tagit på dig mer kläder på.
Har du redan underställ och strumpor på dig så skulle jag rekommendera dig att skaffa en riktig sovsäck.
//Peter

Lyckade trycka reload, annars hade jag skrivit nästan en kopia av Forsséns inlägg. Det man ska ha på sig i sovsäck är MAX underställ plus fleecetröja.

Att sova och frysa känns inte som ett bra alternativ, jag rekommenderar WM Megalite komf temp -2,
den är lätt och varm. Alternativt WM Summerlite, lite lättare och +/-0 som komf temp.

Har du redan underställ och strumpor på dig så skulle jag rekommendera dig att skaffa en riktig sovsäck.
//Peter

Exakt!, Eftersom jag är en frusen typ, så har jag alltid overkill vad det gäller sovsäckar, WM Ultralite med komf-9 är det som gäller, och då sover jag gott endast iförd kalsonger...

I höst skall jag testa med en Thermolite Reactor som extra värme.

Thomas

Problemet om du sätter på dig för mycket kläder är att du hindrar kroppsvärmen från att komma ut i säcken. Innebärande att du i princip bara kommer att bli varm om just den kroppsdel som du har tagit på dig mer kläder på.

Den där gamla skrönan ger jag inte mycket för. Var tar den värme vägen som man "hindrar att komma ut"?

Den där gamla skrönan ger jag inte mycket för. Var tar den värme vägen som man "hindrar att komma ut"?

Allmänt känt! Ingen skröna.
Den värmer upp den kroppsdelen som du har klädesplagget på.
Precis som sovsäcken värmer upp kroppen så värmer klädesplagget upp kroppsdelen.
Kläder isolerar också.
//Peter

Då måste du höra av dig och berätta om den funkar!
Jag har tittat på den, men skeptisk som jag är så undrar jag om den verkligen håller måttet.
//Peter

Absolut, Det lär ju dessutom vara riktigt skitväder i Jotunheimen, till och från numera ;-) så om du har tur så får jag skitväder, och har testat den. Egentligen så är det väl egentligen Ultraliten som jag skall testa, och om jag fryser ta fram Reactorn...

Thomas

Egentligen så är det väl egentligen Ultraliten som jag skall testa, och om jag fryser ta fram Reactorn...

Thomas

Ta fram den ändå så att vi får höra hur den funkar. Jag har inte letat men tror inte att det finns någon recension om den... än :)

Peter (som för övrigt blev först med en NeoAir recension ;))

Om det vore så att det funkade med mer kläder så skulle vi inte behöva ha sovsäckar alls, utan istället ha ett extra underställ och en dunoverall med oss.
Tänk tumvante! Det är ganska självklart att tumvanten blir varmare eftersom fingrarna värmer varandra. Om det är kallt tar man på sig en tunn fingervante under tumvanten, men inte tunn vante + skidhandske + skalvante först. Lite samma tänk med en sovsäck - kroppen värmer sig själv.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg