Sommarplaner 2014

Nu börjar sommarplanerna spira och det finns så mycket att välja på.
Samma fråga igen..Vad har ni för planer för sommaren? Någon trevlig tur att dela med er?
Jag har vandrat i Dolomiterna, TMB- tour mont blanc, Haute route, Chamonix-Zermatt och senast Jotunheimen + några turer på platten i Sverige.
Vad skulle du ta som nästa tur i europa eller varför inte Sverige?
Glad för alla tips o idéer!
 
Du har redan gjort några häftiga turer och det kan vara svårt att slå det. Jag gör "bara" dagsturer, men kan tänka mig att delar av Kungsleden eller ngn Europavandringsled som bl a passerar Österrike skulle passa dig.
 
Varför inte stanna på hemmaplan i år? Svenska fjällen har mycket att erbjuda, exempelvis Vindelfjällen, Padjelanta, Sarek, Abisko- eller Kebnekaisefjällen. Men först behöver du fundera på hur många dagar du vill/kan vara iväg, om du vill bo i tält eller stuga, följa leder eller gå orösat...
 
Tillräckligt med tips att drunkna i finns på

http://www.huthyfs.com/


Så här års är det svårt att planera något, eftersom man inte har en aning om hur snöläget kan bli i, säg, slutet av juni. Jag hoppas på en julitur i Le Orbie, Bergamos alper, på både Bergamo- och Valtellina-sidan, därpå kanske en tur i Schweiz, några varianter som jag egentligen hade tänkt göra i augusti förra året. I augusti, när jag fyller 70, har jag idéer för en tur i Pyreneerna, speciellt i väst där jag inte varit så mycket.

Fjäll: i Norge har jag varit 17 gånger, nästan bara Sydnorge, och känner mig rätt färdig där, om jag inte kommer på något intressant utanför lederna. Sverige? Vet inte hur man ordnar hemresan nu när det det knappt finns någon biljettförsäljning på stationerna.
 

avslutad210712

Gäst
Preliminära planer

En vandring i början på juli kombinerat med fiske från NIkkaluokta och på baksidan av Skarttoavi (stavning...) sen över Kungsleden och upp bakom Stuor Rusjka (stavning...) och ner igen och eventuellt en sväng upp på Kebnekaise via Durlings led.

Sen troligen en vandring i Sarek eftersom det börjar bli dags nu men eftersom det är orörd mark så finns många ideer.

Eventuellt en tredje sväng i augusti i hörnet uppe vid Akka och Niak.

Och med tanke på min viirighet så kan allt ändras under tidens gång :)
 
www.fernwege.de

är en tyskspråkig site som listar och beskriver långvandringsleder över hela världen. Det går att få många tipps från den även om man inte är så kunnig på tyska.
 
Tack för alla tips!

Semestern är för kort! På vintern roar jag mig med att drömma om sommarens turer. Jag har gått många turer i bara tanken. Roligt med nya tips!
Just nu lutar det mot en tur i sverige eller kanske en ny tur till Dolomiterna? Jag tältar gärna där det funkar annars blir det någon trevlig hytta. Är det någon som har tips om Rapadalen? Vilken tid är den bästa för en tur där?
Trevligt att höra vad ni drömmer om turer.
 
Senast ändrad:
I augusti bär det av till Jotunheimen i Norge på en 7-dagarstur. Det blir en rundtur med bland annat vandring längs Besseggen, bestigning av Kyrkja (2032 möh), bestigning av Galdöpiggen (2469 möh) samt bestigning av Glittertinden (2465 möh). Efter förra sommarens debut med bestigning av Keb samt tillhörande veckotur är intresset större än någonsin!

Trevlig sommar!

/Slif
 
Det blev en ny tur till Dolomiterna första veckan i juli. Den här gången tänker jag utgå från Cortina och ritar på planerna för det.
Är det någon som vill dela med sig tips om "missa inte", smultronställen eller något jag ska undvika?
Det är inte så lätt att välja när det finns så mycket vackert så jag är tacksam för alla tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ninakanin Ålesund aug 2014 Trekking 5
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
Christer61 Vandringar under 2014 Trekking 19
Jörgen Fjaderlatt.se Pacific Crest Trail 2014 Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.