Sollentuna-Öland

Jag är visserligen bara på idé-stadiet, men idéer växer sig fast med tiden. Jag bor vid Edsviken Sollentuna lite norr om Stockholm och tänkte ta mig till norra Öland, närmare bestämt Byrum (lite söder om Byxelkrok).

Start fredagen den 13. Bra startdatum, eller hur? Juli. Först ut till Huvudskär och sedan söderut. Tänkte hålla mig i ytterskärgården är tanken. Jag har beställt ny Hobie- farkost och jag kommer att segla så mycket det går. Långa distanser i början och sen lite avslappnad slöpaddling i Mr Hults vatten. Sen ev överfart till Öland.

Jag vill helst ha sällskap och därför undrar jag om någon/några är intresserade av att hänga på. Jag kommer planera utifrån mig själv och om planen håller sticker jag även om jag blir ensam.

Jag har gjort trippen Oxelösund-Byrum 2010 och det gick bra, fast den fick jag göra själv. Denna gång tänkte jag gå längre ut från land och gena mera. Gissar på 330 km totalt. Den som har lust att hänga på kan göra det en delsträcka eller hela vägen. Vi behöver inte nödvändigtvis vara inom synhåll hela tiden och man kan välja egen väg när man vill. Kanske bara träffas vid övernattning eller raster, vad man nu vill och kommer överens om.

För som är intresserad av hänga på: ta kontakt via pm utsidan.
För den som vill diskutera denna färd: posta inlägg.
Synpunkter och idéer är för det mesta kul!

thomas
 
Låter som en cool tur! Är det en Tandem Island du inskaffar? Var nära att beställa en sån för nåt år sedan, men tycker den verkar gå rätt blött och pedalmekanismen kanske är känslig.

35 mil, med fördelaktiga vindar, lagom friska brisar, ej sydliga, bör väl gå att klara av på 6-9 dagar utan problem om det seglas. Ett låst start-datum kanske är det potentiella problemet. Hård motvind kan ju bli kämpigt. Vindstilla blir det lite mer av en workout, 10 dagar kanske är troligare då inklusive lite vila vid behov.

Kan hända att jag är intresserad av att hänga på, men skulle nog inte kunna spika förrän rätt kort inpå. Jag är ju ofta i Byxelkrok på norra Öland med omnejd, även på sommaren, och paddlar annars en hel del i Stockholms skärgård.

Primära planen för en långtur med kajak i sommar är annars Trosa-Öregrund, och då dra nytta av de sydliga brisarna som är vanliga under högsommar.
 
Hej jamo!

Nej inte en Tandem Island. En Adventure Island. Beställd men ännu inte levererad. För det mesta är definitionen på segling att det alltid är motvind och det hade jag sist jag skulle till Öland också. Startdatum är nog låst pga att det är det tidigaste jag kan komma iväg. Sen får man se hur långt man kommer.

Du är välkommen att hänga på! Det blir garanterat en cool tur. Förmodligen blöt också, men pedalerna håller säkert.

thomas
 
Hej jamo!

Nej inte en Tandem Island. En Adventure Island. Beställd men ännu inte levererad. För det mesta är definitionen på segling att det alltid är motvind och det hade jag sist jag skulle till Öland också. Startdatum är nog låst pga att det är det tidigaste jag kan komma iväg. Sen får man se hur långt man kommer.

Du är välkommen att hänga på! Det blir garanterat en cool tur. Förmodligen blöt också, men pedalerna håller säkert.

thomas

Hej Thomas.Lite off topick men liten fråga bara ,Har det krånglat något i din kajak Adventure
Bara lite nyfiken ifall man behöver reservdelar inför en långfärd.
mvh Mauri
 
Hej Thomas.Lite off topick men liten fråga bara ,Har det krånglat något i din kajak Adventure
Bara lite nyfiken ifall man behöver reservdelar inför en långfärd.
mvh Mauri

Inte OT alls. Det finns ju en del teknik på dom här kajakerna och det bör man ta höjd för om man ska på en längre tur. Du har ju en Adventure själv så du vet vad jag talar om.

Jag gått på grund och böjt en fen-pinne en (1) gång. Om man har en reservpinne kan man faktiskt byta utan att gå iland. Det är en enkel operation. Utan reservpinne kan man göra ett försök att rikta den hjälpligt. Ska det bli bra får man nog gå iland och leta efter stenar eller någon lämplig spricka i berget att använda som hjälp.
Jag har lite reservdelar med: 2 st fenpinnar (och orginalfenorna m pinnar) 1 drivkedja (passar på båda sidor) 1 kraftvajer (den som löper över rullen) och en plastsköld (sidostycke m inställningshål). Och 2 st roderbrytpinnar.
Till Island-modellen blir det några delar till (lite osäker ännu då jag inte fått den levererad). Den har ju en rigg och utriggare så det blir lite mer att hålla ögonen på.

Sen har jag lite verktyg, tejper, linor och dränpluggar.

Inget har egentligen krånglat förutom den böjda pinnen och lite trassel med roderlinorna (som jag ändrat lite på och fixat permanent).

Här är en länk till forum för Hobies. Här kan man läsa om det mesta som kan hända och har hänt. Och en massa tips på lämpliga åtgärder och förbättringar.
http://www.hobiecat.com/forums/index.php

thomas
 
Nej inte en Tandem Island. En Adventure Island.

Aha ok. Helst bör du nog hitta någon med samma flytetyg då, en vanlig kajak blir nog rejält frånåkt av en Island när det blåser, svårt att "hålla ihop en konvoj" med helt olika farkoster.

Lite OT förstås, men vid det här laget måste det ju sålts hyfsat med Adventure/Tandem Islands av butiken i Nacka, det finns ingen samlingspunkt för dem? Eget forum online eller nåt.

Lutar mest själv åt att komplettera min Nautiraid Narak + Kuvia Kayaksailor 1.6-rigg med en Klepper K2 med stora segelriggen. För mer "social" fällkajaksegling.
 
Inte OT alls. Det finns ju en del teknik på dom här kajakerna och det bör man ta höjd för om man ska på en längre tur. Du har ju en Adventure själv så du vet vad jag talar om.

Jag gått på grund och böjt en fen-pinne en (1) gång. Om man har en reservpinne kan man faktiskt byta utan att gå iland. Det är en enkel operation. Utan reservpinne kan man göra ett försök att rikta den hjälpligt. Ska det bli bra får man nog gå iland och leta efter stenar eller någon lämplig spricka i berget att använda som hjälp.
Jag har lite reservdelar med: 2 st fenpinnar (och orginalfenorna m pinnar) 1 drivkedja (passar på båda sidor) 1 kraftvajer (den som löper över rullen) och en plastsköld (sidostycke m inställningshål). Och 2 st roderbrytpinnar.
Till Island-modellen blir det några delar till (lite osäker ännu då jag inte fått den levererad). Den har ju en rigg och utriggare så det blir lite mer att hålla ögonen på.

Sen har jag lite verktyg, tejper, linor och dränpluggar.

Inget har egentligen krånglat förutom den böjda pinnen och lite trassel med roderlinorna (som jag ändrat lite på och fixat permanent).

Här är en länk till forum för Hobies. Här kan man läsa om det mesta som kan hända och har hänt. Och en massa tips på lämpliga åtgärder och förbättringar.
http://www.hobiecat.com/forums/index.php

thomas
Tack för infot Thomas,har också börjat o snegla på en Island kanske blir det nästa år.
 
Aha ok. Helst bör du nog hitta någon med samma flytetyg då, en vanlig kajak blir nog rejält frånåkt av en Island när det blåser, svårt att "hålla ihop en konvoj" med helt olika farkoster.
Nej en "vanlig" kajak hänger nog med bra för det mesta, men man går mer rakt på målet. Seglar man blir det alltid kryss ibland. Undantaget är när det blåser riktigt bra halv vind/slör och man kan gå rakt på mål med en Island, då blir det svårt att hänga med. Precis som du säjer blir det en utspridd "konvoj" när man kanske tar olika vägar. Men det är ändå skillnad på att vara helt ensam.

Lite OT förstås, men vid det här laget måste det ju sålts hyfsat med Adventure/Tandem Islands av butiken i Nacka, det finns ingen samlingspunkt för dem? Eget forum online eller nåt.
Nej det finns inget svenskt forum eller officiell öppen adresslista men jag har stött på Hobie i Nacka om detta. Så det kanske kommer.

Lutar mest själv åt att komplettera min Nautiraid Narak + Kuvia Kayaksailor 1.6-rigg med en Klepper K2 med stora segelriggen. För mer "social" fällkajaksegling.
Jag gillar din Nautiraid kajak med seglet. Snygg setup! Men det verkar inte vara så många som seglar sina kajaker. Det är ju jättekul och spännande. Fast man får vara beredd på bad. Jag har möjligen varit ute i lite för hård vind med min Hobie Adventure kajak (enskrovsutförande) och framförallt när det är lite byigt så har jag svårt att hinna med. Den blåser omkull så fort att jag inte ens hinner släppa skotet som jag håller i handen. Det blir väl lite stabilare med flerskrovs varianten Island.

thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.