Sof

Hallå.

Finns här några SOF-byggare som har aktiva projekt på gång?

Jag håller på med en grönlands SOF enligt Cristoffer Cunninghams bok och funderar på om det finns lite tips och råd att få, eller medömkan från andra nybörjare i samma sits som jag själv.

Det är även så att jag eventuellt är på väg att investera i duk till detta bygge. Det är en nylonduk
280g/m2 som är beige från FOV i Borås, men det verkar som det bara är aktuellt att köpa en hel rulle på 45m. Den är från andrahandssorteringen och kostar 85kr/m.
Vad jag undrar nu är om det finns någon som är sugen på att vara medinvestor i denna duk?

(Nästa fråga är om moderatorerna på forumet anser detta som ett säljinlägg och kommer ge mig en smäll på fingrarna, men det visar sig väll)
 
Hej

Nu har jag ju inte byggt en kajak enligt traditionell teknik men du kanske kan få någon hjälp från min blogg.

Jag fick köpa 13 m från FOV inga problem, blev då en kajak/duk över som jag inte har användning för, skicka pm om du vill veta något mer.

justsafesummits.blogspot.com

Mvh Daniel
 
Hallå Pölsa,

jag avslutade mitt bygge förra sommaren och gjorde en ganska utförlig byggblogg av det hela http://web.me.com/mans/langert/QAJAQ/QAJAQ.html.
Jag byggde oxå med stöd av Cunninghams i mina ögon lite för detaljerade beskrivning, men jag blev nöjd med resultatet och det är ju det viktiga. Nu är jag inne på min tredje pagaj...

/Måns
 
Så trevligt att just ni svarade, jag har vart en flitig besökare på båda era bloggar och blivit mäkta inspirerad av ert arbete. Detta tackar jag er för.

Jag kan verkligen hålla med om att Cunningham skriver lite väl detaljerat, en lösning på varje problem, bara det att det en del gånger är en rätt krånglig lösning...
 
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/kajak/sof-bygge-2011/
Jag byggde en SOF förra vintern enligt en enklare beskrivning, som iofs krävde någon fråga då och då.
Jag valde canvas och målade med oljefärg. Mindre komplicerad målning, men lite mindre vattendroppar kommer in där duken ligger mot köl och slagribbor.
Lite annorlunda filoSOFi jämfört med denna vinters bygge på mm och krysslaser. (black pearl i strip)
 
blev lite nyfiken är Cristoffer Cunninghams bok enkel ? är väldigt intresserad att bygga mig en kajak enligt sof metoden men det verkar inte finnas någon tydligt och detaljerad beskrivning.
 
blev lite nyfiken är Cristoffer Cunninghams bok enkel ? är väldigt intresserad att bygga mig en kajak enligt sof metoden men det verkar inte finnas någon tydligt och detaljerad beskrivning.

Cunninghams bok är nog tydlig och väldigt detaljerad. I överkant tycker en del. Följer man den blir det inte fel, problemet brukar vara att förstå alla termer och vad han menar. Jag köpte boken, men valde en annan metod med liknande resultat.
 
blev lite nyfiken är Cristoffer Cunninghams bok enkel ? är väldigt intresserad att bygga mig en kajak enligt sof metoden men det verkar inte finnas någon tydligt och detaljerad beskrivning.

Cunninghams bok är väl lite av "standardverket" för SOF-bygge och är väldigt bra, han är ju duktig på det han gör (är dessutom chefredaktör på Seakayaker). MEN, den är förstås på engelska och det är mycket båttermer och mycket snickeritermer så en engelsk ordbok är lika viktigt på snickarbänken som alla andra verktyg. Sen är den alltså väldigt detaljerad och det kan man ju tycka är bra, bättre än motsatsen alltså. Men det gör att vissa moment blir onödigt omständligt beskrivna så att man inte förstår, och när man sen till slut gör det så tänker man "Jaha! Vad det så han menade, kunde han inte skrivit det med en gång...". Typ.
Jag blev väldigt nöjd med min qajaq (även fast jag skulle gjort vissa saker annorlunda nästa gång) och kan inte annat än rekommendera boken.

/Måns
 
Cunninghams bok är väl lite av "standardverket" för SOF-bygge och är väldigt bra, han är ju duktig på det han gör (är dessutom chefredaktör på Seakayaker). MEN, den är förstås på engelska och det är mycket båttermer och mycket snickeritermer så en engelsk ordbok är lika viktigt på snickarbänken som alla andra verktyg. Sen är den alltså väldigt detaljerad och det kan man ju tycka är bra, bättre än motsatsen alltså. Men det gör att vissa moment blir onödigt omständligt beskrivna så att man inte förstår, och när man sen till slut gör det så tänker man "Jaha! Vad det så han menade, kunde han inte skrivit det med en gång...". Typ.
Jag blev väldigt nöjd med min qajaq (även fast jag skulle gjort vissa saker annorlunda nästa gång) och kan inte annat än rekommendera boken.

/Måns

+1

Man får ett bra recept som är enkelt att följa men vill man ha inspiration till lite utsvävningar så får man använda fantasin, google och qajaqusa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ArneLennart Duk till sof kajak Bygga egen kajak 12
nilnoj Duk till SOF Bygga egen kajak 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.