Sömnadstips, vill sy fast hängslen på regnbyxorna...

Nu är jag trött på mina regnbyxor från Didrikssons.

Allt är bra förutom att byxorna inte sitter uppe ordentligt, till stor del beroende på att midjan är så lågt skuren.

Därför vill jag sy fast ett par hängslen i byxorna.

Materialet i byxorna är polyamid och hängslena är billiga stretch från ICA.

Sköta en symaskin kan jag -på strax över nybörjarnivå- men jag undrar om det är något jag bör tänka vad gäller val av tråd och hur jag lägger sömmar.
 
Ett förslag som funkar bra, sy fast små "duffelknappar" i plast med ett tunt kant band i översta sömmen på brallorna, sprätta upp en cm av sömmen, pula ned kantbanden och sy med maskin över. köp hängslen av gubbmodell med stroppfästen i läder. Sitter bra, lätt att ta av.
 
Klipsen är för klena.

Det är många gånger jag satt mig ned och fått en snärt i nacken (under jackan) när de släpper från ryggslutet.

Jag har ett par hängslen som låser bra, men då snackar vi om fem centimeter breda där klipsen väger flera kg per styck...

Och jag inbillar mig att det tunna syntettyget kan gå sönder av taggarna i klipsen.
 
mipert; sa:
Klipsen är för klena.

Det är många gånger jag satt mig ned och fått en snärt i nacken (under jackan) när de släpper från ryggslutet.

Jag har ett par hängslen som låser bra, men då snackar vi om fem centimeter breda där klipsen väger flera kg per styck...

Och jag inbillar mig att det tunna syntettyget kan gå sönder av taggarna i klipsen.

OK.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinB Sömnadstips för damasker och skalvantar sökes Gör det själv 11
behedwin Limma fast dekaler Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.