Snus

Alla vet vi hur ciggaretter påverkar konditionen, men hur är det med snus. När jag slutade röka så blev det snus istället ca 1dosa/vecka och jag har förbättrat min kondition ganska så mycket. Jo jag vet att snus inte heller är så bra det inehåller nikotin och andra mindre bra ämnen, men vilken inverkan har det på konditionen och syreupptagning.
 
Duff; sa:
Alla vet vi hur ciggaretter påverkar konditionen, men hur är det med snus. När jag slutade röka så blev det snus istället ca 1dosa/vecka och jag har förbättrat min kondition ganska så mycket. Jo jag vet att snus inte heller är så bra det inehåller nikotin och andra mindre bra ämnen, men vilken inverkan har det på konditionen och syreupptagning.

Jag hörde ett rolig jämförelse av en läkare från karolinska.. Om rökning är som att köra bil in i en bergvägg i 200km/t så e snusning samma fast i 100km/t.. Det dom säger är att risken för diabetes ökar samt att man ofta har högre hjärtfrekvens och snusare för oftare arytmikproblem..

[snusfri i 4månader]
 
Syreupptagningsförmåga

Duff; sa:
...slutade röka så blev det snus istället ca 1dosa/vecka och jag har förbättrat min kondition ganska så mycket. Jo jag vet att snus inte heller är så bra det inehåller nikotin och andra mindre bra ämnen, men vilken inverkan har det på konditionen och syreupptagning.

Kolmonoxiden i cigarettröken blockerar hemoglobinet för transport av syre i blodet. Detta är den huvudsakliga konditionssänkande effekten av rökning. Denna effekt finns inte hos snus. Någon annan effekt som direkt skulle påverka konditionen känner jag inte till.

1 dosa snus/vecka verkar dessutom vara en väldigt låg "dos". Bara att gratulera!

/NB
 
FJS90/91; sa:
Jag hörde ett rolig jämförelse av en läkare från karolinska.. Om rökning är som att köra bil in i en bergvägg i 200km/t så e snusning samma fast i 100km/t.. Det dom säger är att risken för diabetes ökar samt att man ofta har högre hjärtfrekvens och snusare för oftare arytmikproblem..

[snusfri i 4månader]

Förmodligen en grov svordom i kyrkan här men jag har både rökat och snusat genom åren i samband med idrott och inte märkt nån vansinnig skillnad. Jag både åkte och sprang ifrån dem jag alltid har brädat även om jag rökte ett drygt paket om dagen i flera år. Nu gör jag inte det eftersom jag ruttnat på det av något skäl, men doktorers beskrivningar ger mej lika mycket inspiration som en reklamfilm på tevetre. Jag har dock inga dubier om att rökning leder till för tidig död i många fall, precis som många många andra saker. Snus läser jag så många motsägande forskningsrön flera gånger om året så jag avhåller mej ifrån att tycka tills övertygande empiriska fakta ligger på bordet, och det gör det då rakt inte idag.

Glöm inte bort att njuta lite oxå, mellan varven:)
 
Några procent gør det !

Enligt en undersøkning jag læst ska snusning kunna førsæmra din prestasjonsførmåga med upp till mellan fem till femton procent. Det ær inte så mycket men det beror på vad du siktar på før resultat. Om du ær individuell idrottare och førsøker nå toppen så fungerar det inte att snusa samtidigt. Har du dæremot bara vanliga motionsambitioner mærker du nog inte så stor skillnad.
De bæsta individuella længdåkarna, løparna, simmarna som håller på med långa distanser har inte råd att sumpa några procents prestationsførmåga och snusar dærfør inte. Svenska hockeylandslaget har inte fattat det. Du ser inga prillor i skidspåren men i hockeyrinken ær det vanligare. Bara tænk om halva hockeylaget skippade snusen och blev upp till femton procent vassare. Då kanski inte tidningarna skulle behøva skriva om OS-skandaler.
Tyvær har jag tappat studien och kan inte læmna någon referens.
 
Syreupptagning

Att du klarar dej så bra ändå beror sannolikt på att du har en "passande" kroppskoonstrukion + att du har högre syreupptagningsförmåga än normalt. Utan tobak skulle du troligen prestera ännu bättre.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.