Snören olika kvalite

Kan ni hjälpa mig med olika kvalite på snören. Paracord är ett namn.

Från wiki Paracord är ett nylonrep som består av en kärna av trådar som omsluts av ett vävt yttre skal.

Det är ett rätt elastiskt snöre. Det verkar ha blivit en hel marknad av affärer för paracord. Men just nu är jag ute efter ett icke elastiskt snöre typ persienntråd men grövre och ska tåla solljus bra.

Vad ska jag söka på och tips på inköp, sedan om någon har lite tips på material och kvalitetsvärden?
 
Väntar på att @seobserver ska dyka upp och använda ordet bobin. Ett ord jag aldrig någonsin stöter på annars så det är ju trevligt. :)

Kan tyvärr inte hjälpa dig då mina inköp av rep och snören brukar gå sådär.
 
Båttillbehörsbutiker har sannolikt det du behöver. Generellt så är mörka rep/snören UV-tåligare än vita. Nylon är elastiskt. Stumast är Dyneema det flyter dessutom men är dyrt. Polyester vilket är ett vanligt material är hyfsat stumt och uv-tåligare än nylon.
Kärnan i segelbåtslinor kan vara av dyneema med en skyddande polyesterstrumpa. På grund av polyesterstrumpan så flyter inte en sån lina.

Vad skall du använda linan till?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
estetdrägg Olika konstruktioner på huvudbonader? Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.