Snöpinnar ?

Hejsan !!

Jag undrar hur ett par snötältpinnar egentligen ser ut ? Vad skiljer dem från ett par "vanliga" ? Jag undrar detta just för att jag ska tälta i ganska djup snö ?

Jag undrar även om ett gammalt fjällräventält duger ? Jagtycker att tältet är mycket bättre än ett tunneltält, men det kanske bara är min uppfattning.'

Tältet är av gammal klassisk ryggåsmodell. Jag hoppas verkligen att ni kan svara på mina fråor.

Tack på förhand ! /Oscar
 
hmm

snötältpinnar är stora platta pinnar. (ca: 25 cm långa 7 cm breda)

skulle inte rekomendera ryggåstält. jag har testat detta en blåsig natt då tältet blåste sönder. trots rejäla förankringar.

Z
 
Snötältpinnar

Snötältpinnar är betydligt större än vanliga tältpinnar eftersom snö oftast är mycket lösare än vanlig mark. 35 cm långa och 5 cm breda är vanliga mått på snötältpinnar. Man kan köpa snötältpinnar av aluminium t ex från Hillenberg eller göra egna av plywood. Jag använder mest hemmagjorda som jag har sågat ut ur 3 mm plywood och sedan målat röda.

De flesta tycker nog att tunnel- eller kupoltält är betydligt bekvämare än ryggåstält, men visst kan man vintertälta med ryggåstält. Det gjorde jag på det glada 80-talet innan tunneltälten hade slagit igenom. Tänk bara på att ta med två stadiga plattor att lägga under tältstängerna så att de inte trycks ner i snön.

MVH

Peter Ask
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BrittMarie Längd på linor till snöpinnar? Bo och sova 5
xtrem Snöpinnar Bo och sova 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.