Snöläget i Sundsvall, Östersund och Umeå?

Hej!

Jag funderar på att flytta och snötillgången är en viktig faktor i valet av bostadsort. Jag undrar om någon kan hälpa mig med info om när snötäcket brukar lägga sig i Sundsvall, Östersund resp. Umeå. Hur länge brukar det ligga?
Med snötäcke menar jag åtminstånde så att det går att åka längdskidor.

Tack på förhand!
/Benny
 
Kust vs. Inland/fjäll...

Det är väl inte så mycket att fundera på, Östersund, om snön har SÅ stor betydelse.
Visst tusan kommer du att kunna åka i Umeå och Sundsvall också, men Ösd är nog säkrare.

/BAX
 
snö

Om du tänker åka sidor på längden så kommer Umeå att inom en snar framtid få en konstfruset skidspår.
 
Re: Det var tusan...

BAX; sa:
Allt på grund av Elofssons pojken??

/BAX


Nja, om det bara beror på Per vet jag inte. Men skidåkning är rätt populärt i Umeå. Fast ryktet går ju att Per bara ringer till pistmakarna så åker de och drar upp ett spår åt honom. I övrigt så är väl Umeå rätt platt så han brukar åka till Lycksele och träna rätt mycket.

Jag själv ser fram emot att få testa att åka på konstsnö i framtiden. Vintrarna här uppe är ju tyvärr inte vad de en gång varit.

/Jonas U
 
"Vintrarna här uppe är ju tyvärr inte vad de en gång varit."

Nä, det var därför jag skrev Östersund, trots att ovanstående även gäller där.

Skönt att han (Per) skrotade höghöjdshuset.

/BAX
 
Välj Åre om du kan!

Gör som jag flytta till Åre och bli en lyckligare människa. jag har bott här nu i tre år, och har aldrig trivs så bra som jag har gjort här. Skidåkning från slutet av november till mitten av maj. Vill man åka mer så sticker man till snasahögarna och går på randonée turer till midsommar. Sen kan man ta fram down hill cyklen, kajaken, eller klätter prylarna och forsätta att njuta av Åre och dess när område.

Micke en lycklig Åre bo.
 
Man kan inte alltid få som man vill

Tack för svaren.

Östersund lockar ju mest, stan verkar fin och av de tre alternativen så finns det ju mest snö där också. Men det gäller ju att ha några altenativ, det är ju bra om man får jobb där man tänkte bo...
Ur klättringssynpunkt verkar dock alla alternativ bra.

/Benny
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.