Snö!!!

Snart ska jag till Pyrenerna för sjätte gången. Först lite lättare turer i öst, sen en mer omfattande rundtur i väst, med många nya ställen en bit norr och söder om vattendelaren.
Snön avgör när. I augusti ska jag vara målsägande i en rättegång (trafikolycka, vållande av kroppsskada) och efter det tänkte jag resa till Sydtyrolen, Engadin, Valmalenco, Valtellina,
Östalperna för första gånen sen 1994.

Om jag skulle valt tvärtom? Idag blir det bortåt 28 grader i Bozen och i Bormiotrakten ör det snöfritt till åtm. 2300, gynnsamt upp til 2600. Samtidigt är det
med möda över 20 grader i Perpignan, nollgradersisotermen väl under 3000 meter. Regn, högre upp snö. I morse hade skidstationen Arcalis i NV Andorra -3.1 grader och nysnö, man kan se sånt på en webcam. Casamanya, en fristående topp på 2700 meter har fortfarande en del snö, på pass av samma höjd är det givetvis värre - i fjol fanns det nästan ingen snö alls i Andorra den 15/6.
Franska vädertjänsten (det är där jag kan läsa om Andorra fast landet geografiskt hör till Spanien) har haft strejkproblem - man kunde tro att vädergudarna själva strejkat. Snösmältningen har kommit av sig, samtidigt som jag tillfrisknat i en takt knappast någon kunnat förutse.

Det kan gå hur som helst. 1991 låg det snö till 2000 meter i Brenta, men vädret de följande veckorna var kanon. 1993 var det fantastiskt snöläge, men murrigt väder. 2004 började jag en 21-dagars tur i Frankrike där jag visste att det varit lite snö. Bara ett pass krånglade för mig, jag halkade 75 höjdmeter. I Italien gick jag sedan över pass som varit livsfarliga en vecka tidigare men nu var helt fria.

Nå, jag har reservplaner (och kunskaper) som klarar det mesta och kartor över hela Pyreneerna så det kanske fixar sig. Men det var längesen snöläget var såhär ovisst inför en resa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tocar Snö i Pyreneerna Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.