Snickra skidbox

Är det någon som har gjort eller har någon idé om egen skidbox till taket, jag skulle vilja ha en liten med plats för 3-4 par skidor (även längd).
Takbox från någon firma på blocket är väl ett alternativ men inte lika kul och att surra fast skidfodralet på taket tilltalar mig inte map fladder och oljud, men det är kanske inte något problem, någon som har provat?
Idéer någon?

//Classe
 
Skulle förvåna mig mycket om en fiffig hembyggare gör något SÄMRE än mycket av smäcket som finns. Så länge boxen har en stadig infästning till takräcket och innehållet surras med remmar som sitter i infästningen så kan det ju knappast vara osäkrare än att surra skidfodralet direkt på takräcket med ungefär samma remmar.
 
Jag tror att det är större risk att det blir dåligt med egenbyggd box mot att ha skidparen säkrade individuellt i takräcket. Håller med om att det finns mycket skräp i butikerna.

Skulle förvåna mig mycket om en fiffig hembyggare gör något SÄMRE än mycket av smäcket som finns. Så länge boxen har en stadig infästning till takräcket och innehållet surras med remmar som sitter i infästningen så kan det ju knappast vara osäkrare än att surra skidfodralet direkt på takräcket med ungefär samma remmar.
 
Jorå det finns mycket skräp därute, men min fundering var att man kanske kan ta ett större avloppsrör eller liknade och stopp in skidorna i.
I vanliga fall så har jag dom i bilen (SAAB 9-5) men ibland skulle det var kul att hiva upp iaf längdskidorna (slalom går ju nåstan in på tvären)

//Classe
 
Avloppsrör med fastnitat ändstycke i ena änden och ändstycke med spännband i andra. Insatsskivor i plywood antingen längsgående kryss eller tvärsgående runda som man kan spänna fast utrustning i. De runda kan kopplas som en skivstång där ändarna möter avsluten på ytterrören. Om man når kan man sätta fast två bryggor mot takställningen med vagnsbult och en invändig aluminiumlist. Det är min ögonblickliga lösning.
 
Vad är syftet med att bygga själv istället för att köpa en?
Det borde väl gå att få tag i något till reapris nu på vårkanten?
 
En egenbyggd i mdf lär ju inte vara svår att göra.. med ribbor som färstärkning i alla hörn som man skruvar i, lutad framkant och låsning på öppning baktill.. + målning och nån form av infästning för takräcket, kanske vagnsbultar från insidan?

Men.. byggkostnaden lär ju bli högre än att köpa en begagnad..
 
Mdf

blir inte det väl tungt?

Tunn plywood som skruvas och limmas mot fyrkantlister tror jag mera på.

Kanske finns någon sorts emballage du kan återvinna? Helst strömlinjeformat. Tänk på att boxen skall vara enkel att montera och ta bort.

Thure
 
Jag tror mdf och plywood är bara glömma. Då man kör med bilen i upp mot 100km/h har vatten en viss tendens att tränga in överallt och då lär trät svälla och gör att hållbarheten inte alls är lika bra längre.
Kolla bara i testet som det länkades till tidigare. Biltema hade problem med en utav deras lådor som läckte in vatten.
 
Kolla med Petruskajak i Tranås. Han har byggt en i stripteknik. Säkert inte enklaste lösningen men snyggt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lleberg Snickra en pulka Gör det själv 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.