snasahögarna

Hejsan!
Jag tänkte ta mig upp mot snasahögarna över jul, men sen har vi ju problemet med bristande snö på kalfjället. Har någon erfarenhet av hur snöläget i området brukar vara vid den tiden, och hur lämpar det sig för offpist? Har bla blivit rekommenderad tväroklumpen (har för mig att åket publicerades i utemagasinet -98 under i artickeln om sveriges 10 bästa offpiståk, och om någon råker ha kvar det numret skulle jag bli hemskt glad om man hörde av sig).
Tillsist, och kanske viktigast: Det går rykten om att vägen över ruet upp till storulvån inte plogas förrän i början av mars, stämmer det?

mvh
/jonas
 
Blåsig höst

Just nu är det ganska dåligt med snö just på kalfjället eftersom det har blåst väldigt mycket. Vid jul kan det vara allt från kalblåst till en meter puder. Det förstnämda gäller i åtta fall av tio, kan ju hoppas på lodrätt snöfall istället för (som nu) horisontalt.
Kan varmt rekommenderad båda tväråklumparna. På östra sidan av sönnertväråklumpen blåser det ofta ihop en hel del snö, nackdelen är att anmarschen blir längre än om man väljer nordertväråklumpen. Norder är brantare och bekvämare eftersom man kan glida ända ner till vägen.
Vägen upp till Storulvån från Handöl är tyvärr bommad och igensnöad så länge som fjällstationen är stäng, dvs. fram till 2 mars. Kan nämnas att vägen är stängd från och till även efter 2 mars.
 
Vänta tills i vår

JAg har åkt rätt mycket skidor i Snasahögarna, dock företrädesvis på vårföre, men har också en hel del erfarenhet av turer i området runt nyår.
Min erfarenhet är att om du ska söka bra "off-pist" så vänta tills det blir vår. Midvinter bjuder oftast på dåligt med snö och den som är är vindpinad och kan bitvis vara mycket instabil.
Ur skidsynpunkt har jag haft mina överlägset bästa turer i området i maj.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oddbol Snöläget Snasahögarna och däromkring Skidalpinism 2
lassekongo Sällskap till Snasahögarna 26-31/3? Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.