Smörja sadlen?

Hej!
Vi ska ut och långcykla igen :). Behöver man smörja skinnsadel? Selle Italia gel flow. Behandlad ska den vara. Använder ni regnskydd?
Eller tål de det mesta om de är hela och rena?

Mvh, Birgit
 
Vet inte vilken modell det är du har (Gel Flow är fyllningen de använder), men du behöver absolut inte smörja den. Regn är heller inga problem. Den suger inte upp särskilt mycket vatten och mår heller inte särskilt dåligt av vatten. Blir mest bara lite kallt åt ändan om den är lite blöt, men blöt blir man ändå snart om det regnar.

En Brooks-sadel i obehandlat skinn (B17 t.ex) ska smörjas in kontinuerligt.

Något som du dock ska smörja är ändan!

Har väntat ett tag på att kunna svara på en fråga här på forumet. Första inlägget gjort!
 
Vad jag har fått erfara ska Brooks-sadlar främst smörjas på undersidan. Ovansidan behöver man bara smörja mer sällan under "inkörningsperioden" då sadeln är ny.
 
Aha. Trodde att de var helt "au natural". Jag har aldrig ägt någon brooks. De är vackra och säkert sköna. Måste de inte spännas ibland också?
 
Jo, för att behålla spänsten i skinnet måste man spänna upp det. Detta gör man med en medföljande "nyckel".
 
Brookssadlar nya är eländiga, men när sadeln och baken vant sig vid varandra vill man oftast inte inte ha något annat på hojen. Infettning, vaxning och regnskydd är ett lågt pris för en bekväm sits. Spänning är inte så frekvent att man sliter ut vare sig nyckel eller gängor,
 
jag har både brooks och idéale. Lädersadel är svårt att sluta med när man väl börjat! Har aldrig behövt spänna, däremot fetta in. Ingen av dem var särskilt mkt hårdare eller obekvämare än moderna kolfibersadlar, eller gelsadlar från början heller, skillnaden är väl att lädersadlarna faktiskt anpassade sig, i fallet med de moderna sadlarna var det jag som vande mig.

YMMV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyback Rengöra/smörja Meindl Kansas Utrustning allmänt 1
jake smörja letherman Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.