SMÖRJA IN STJÄRTEN

Idomin

Idominsalva brukar också funka bra... luktar dessutom lent och gott.

Vaselinspray som Bosse bildoktorn använder borde väl också funka. Lätt att applicera där bak om inte annat.

/Per
 
Själv kör jag med Oleum Antifriction inköpt på Cykelcity Kör alltid med det under långpass i cykelsadeln. Speciellt om det är varmt och man svettas mycket är det för mig rena självmordet att köra utan. Sen jag började kladda på det här i rumpan har jag aldrig torskat på skavsår och sveda där bak.
 
Vad är problemet?

Först och främst, har du något problem som måste lösas? Annars är det ju onödigt att kladda...

Sadelsår kan man få pga att det skaver eller pga att trycket mot sadeln gör att blodet inte flödar som det ska. Det blir som ett liggsår... Enda boten mot det andra är att stå upp och trampa med jämna mellanrum. Om det skaver och blir infekterat kan du prova lite olika saker.
1) Nya brallor - en annan stoppning kan göra stor skillnad.
2) Renare kropp och renare brallor. Tvätta dig själv före och på en gång efter att du cyklat. Shortsen ska alltid vara rena när du börjar!
3) Sittställning - sitter du väldigt högt skaver det mer...
4) Hjälper inte det här är det kanske läge att smörja med något. Det finns speciell kräm, jag har en tub "Paceline's Chamois Butter". Den är köpt utomlands men det finns nog liknande i cykelaffärer. Annars kör många med samma krämer man använder på barn som får blöjexem. Många säger att Vaselin kan göra mer skada än nytta för att huden blir "lös", du får väl prova...
 
Varför inte det fungerar för mig

Jag har använt ullfett eller armens hudsalva på huden innanför cykelbyxorna vid cyklingar mer än 100 km och tror detta har lett till att jag inte haft några problem. Andra salvor kan säkert också fungera.

Skavsår kan uppstå till följd av svett som luckrar upp huden och friktion mellan huden och cykelbyxan. Fettet kladdar fast cykelbyxan vid huden så att värmeutvecklingen till följd av gnidning i stället kommer mellan cykelbyxa och sadel. Dessutom så samlas inte fukt i huden om man har fett där varför huden blir mindre känslig för skav.

Thure
 
Jag kollade på din profil men hittade ingen anledning til din medeltida humor, annat än att du är jämngammal med mig. Det kan ju förstås vara en anledning till din otidsenliga attityd.
 
Om jag har sårat någon ber jag ju självklart om ursäkt! Jag har inget emot gayfolk, men heller inget emot att skämta om det mesta.

/Stefan
 
Bra!
Skulle tro att det finns fler som tycker det är kul att skoja om i stort sett allt, jag tycker nog i grunden att allt är OK. Problemet är väl att på ett forum är det så svårt att avgöra om det är med "rätta glimten". Det innebär kanske lite högre krav på poäng och strömlinjeform.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joma2100 Olja och smörja Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.