Slingor för yxorna?

Jag har sett att en del har någon typ av slingor fästa i yxorna och till selen. Antingen stel eller stretch. Att det är för att man inte ska tappa yxorna gissar jag. Inte bra om man är en bit upp.

Vad har ni för förslag att man gör dessa av? Finns det att köpa färdiga? Har inte hittat något på nätet. Är det nödvändigt om man klättrar flera replängder? Erfarenheter önskas.

/Johan
 
Menar du en slinga med Fifi-krok till selen? En sådan används om man behöver hänga och vila i yxorna om man blir trött när man ska sätta en säkring/isskruv t ex.

/K
 
Så här ser min hemmabyggda ut

Har inför denna vinter "byggt" sådana. Min erfarenhet är att det är skönt att klättra leash less men ändå ha möjligheten att fånga upp yxan om man mot förmodan skulle tappa den (spec. vid längre turer)

Använde mig av vanlig tubslinga ca 4 m i vilket jag trädde elastiskt snöre ca 2 m, detta sydde jag fast med dubbla sömmar upptill och nedtill. bandknop upptill i yxan och dubbelåtta nedtill med karbin in i selen. Kommer nog knyta om dom så dom knyts in i nedre delen av yxorna (mindre trassel).


Fördelar: "Fångst remmar" om man skulle tappa yxan
Kunna använda yxorna som yxsäkringar eller vid vila
Yxsäkringar (som back up:er till skruvarna) vid standplats
Ej släpa på third tool
Samma frihet som vid leash less klättring, tex vid isskruvs isättning el. byte av yxa/hand

Nackdelar: Kan bli trassligt med både slingor, rep och yxslinga.

Lycka till med hemmabygget, och kom gärna med egna åsikter, reflektioner och tips när du testat dem.

/Daniel
 

Bilagor

  • PICT0058.jpg
    PICT0058.jpg
    107.8 KB · Visningar: 216
  • PICT0061.jpg
    PICT0061.jpg
    103.1 KB · Visningar: 603
  • PICT0060.jpg
    PICT0060.jpg
    98.2 KB · Visningar: 217
Det var precis som bilderna visar som jag menade. Tack för schyssta bilder. Får se om jag gör något liknande. Tål att provas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
red_tag2002 Fil till yxorna Isklättring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.