Skyddsväst för jakthundar

Det har tidigare diskuterats (och testats vill jag minnas) om lösdrivande hundar skulle kunna ha skyddsväst för att skydda dem mot anfall av vargar. Men det verkar även vara aktuellt för andra rovdjur:

http://www.nsd.se/index.php?artikel=129254&option=1&PHPSESSID=6d15e156535eddd558dcd54f32636001

[bild raderad av admin; upphovsrättsskäl]

Allra störst risk löper ju dock fortfarande hundarna för att skjutas av misstag, men man kanske kunde göra västen skottsäker också.
 
I somras var det en kungsörn som visade mycket stort intresse för min och kompisens hundar när vi var till fjälls (de är ungefär i storlek som spetsen). Örnen låg och cirklade ovanför de en bra stund men valde att sticka då min kompis upptäckte den och sprang mot hundarna och viftade med armarna...Vet inte om den bara var nyfiken eller hungrig.

/S
 
Fungerar skyddsväst?

Det kommer allt fler produkter för att skydda våra jakthundar mot vildsvin, varg etc. Men skyddar de verkligen mot rovdjur och är det de som utgör största faran? Jag är mer orolig för att få hunden överkörd, skjuten av misstag eller att den fastnar olyckligt under jakt. Skydden ökar risken för att fastna och minskar hundens rörlighet. Därför är jag tillsvidare skeptisk. Jag har ingen erfarenhet av vildsvinsjakt, där kan jag däremot tänka mig att skydd skulle kunna fylla en funktion, utan av jakt på älg, rådjur och småvilt.

/Tommy
 
Gör man en riskanalys för hunden är det naturligtvis fullständigt meningslöst med skyddsväst, eftersom den har svårt att skydda mot de allra vanligaste olycksriskerna. D v s bilolyckor, skadeskjutning och rena olyckor i terrängen . Men om inte annat så skulle det ju kunna skydda örnen i liknande fall.
 
dom utvärderade en sådan härringa väst i Svensk Jakt, det enda negativa dom hade att säga var att den var för dyr, 1500:- (skojar dom, det kan vara en billig försäkring till ens bäste jaktkompis)
 
Skyddsväst!

Här har du en skyddsväst för hundar: http://www.vildsvin.se/hundskyddet.htm

Man skulle göra små hjälmar åt dem, då skulle de se bra korny ut ;-)

Har du någon statistik som styrker ditt uttalande om att jakthundar dör av andra saker eller var det bara ett antagande?

Stalle
[Ändrat av Kung Stalle 2004-11-04 kl 21:05]
 
Re: Skyddsväst!

Kung Stalle; sa:
Här har du en skyddsväst för hundar: http://www.vildsvin.se/hundskyddet.htm

Man skulle göra små hjälmar åt dem, då skulle de se bra korny ut ;-)

Har du någon statistik som styrker ditt uttalande om att jakthundar dör av andra saker eller var det bara ett antagande?

Stalle
[Ändrat av Kung Stalle 2004-11-04 kl 21:05]
Här finns en studie över dödsorsak för de jakthundar som torde löpa störst risk av alla att tas av rovdjur, de jakthundar som specifikt används i vargrevir:

http://www.viltskadecenter.se/publikationer/friktionsrapport.pdf

"Andra saker" är t.o.m. där mångfalt större.


Raskesven
 
Re: Re: Re: Skyddsväst!

nermander; sa:
Raskesven; sa:
"Andra saker" är t.o.m. där mångfalt större.

Men "Andra saker" kanske inkluderar havsörnar och björnar? :)
Så hade det kunnat vara, även om det är osannolikt att havsörnar och björnar skulle kunna ta mångfalt fler jakthundar än vad vargar gör i ett vargrevir.

Men rapporten nämner att de flesta jakthundar som skadades eller dog i vargreviren skadades eller dog av annat än rovdjur och trafik. Så de "andra jaktrelaterade" orsakerna och "andra orsaker än rovdjur, trafik och andra jaktrelaterade", är i majoritet.

Raskesven
 
Värderingsfråga

Att förlora sin hund är en personlig katastrof oavsett hur det går till. Men jag skulle inte utrusta min jycke med skyddsutrustning som kanske ökar risken för att han ska förolyckas av andra orsaker än de som skyddsutrustningen avser om jag bedömmer de som mer sannolika. Hundarnas jaktsätt skiljer sig åt mellan raserna så vad som kan gå snett varierar. För mig är det spaniel som gäller så jag är inte direkt orolig för rovdjur men mer för drunkning, att hunden fastnar, blir skjuten av misstag, skadar sig på taggtråd etc. Hundens (min hund) egen överlevnads/framkomlighetsförmåga ökar med ju mindre utrustad den är. Därför valde jag tex att själv bära på 5 kg extra på sommarens fjällvandring istället för att klövja jycken (minska skaderisken). När jag jagar använder jag ett signalfärgat halsband, för att öka synligheten, som hunden (förhoppningsvis) själv kan ta sig ur om han fastnar. Av säkerhetsskäl och omtanke om hunden. Jag är inte emot skyddsvästar men jag tycker att man måste välja sina försiktighetsmått för hunden ur ett helhetsperspektiv.

/Tommy
 
bogart; sa:
Det är ofta man ser detta i mina ögon knepiga resonemang här på utsidan.
Om ett dödsätt är mindre förekommande än ett annat så kan man helt bortse från det.

Ungefär som att det är helt förkastligt, om man är man, att använda bilbälte före 45 års ålder, eftersom de allra flesta män under 45 ändå dör av självmord. :/

(Uppgift enligt http://www.dagen.se/nyheter/artikel.asp?ID=72405&sok1=sj%E4lvmord&sok2=&fritext=&sokning=ja)

Leif...
Att inte tillmäta en viss företeelse större betydelse än vad den har, är inte samma sak som att helt bortse från den.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
KLAGER Hur behandlas jakthundar Jakt 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.