Skridsko inget för Stockholms stad

Östermalms IP - igen. Ingen is före Lucia på grund av tekniska problem. Åk till kranskommunerna eller Uppsala, Eskilstuna... och samsas med barnen på isen om ni vill vara tränade inför naturissäsongen.

Stryk även vecka 3 år 2008, ty fredag-lördag körs det SM i isracing på hastighetsisen i ekoparken.

Kunde inte långfärdsåkare och motionärer samla ihop sig och trycka på så att det i vinterhuvudstaden Stockholm finns vettiga möjligheter att utöva skridskosport? Skriv till idrott@stockholm.se

Ulf Silfverling
 
Med tanke på de nedskärningar och besparingar som sker i Stockholm nu så är det knappast aktuellt att ändra på något som skulle medföra ökade kostnader.
 
En gåta

Stockholm har fem klubbar inriktade på hastighetsåkning på skridsko. Dessa delar på 6 timmar i veckan på avlyst isoval mellan 1 december och 1 mars. Detta innebär 78 timmar totalt.

Denna vinter kommer dessa 78 timmar att reduceras till kanske 60 på grund av tekniska problem samt att man kör upp banorna med isracingmaskiner mitt i januari.

Tillkommer tusentals motionsåkare med långfärdsskridskor,(RF redovisar för hela landet 272800 personer som en gång i månaden åker skridsko, vilket innebär 4% av alla motionärer. ) vilka får samsas med övriga glada skridskovänner på isen under allmänhetens åkning.

Att Stockholms stad, med denna oerhörda skridskopotential, en stolt idrottshistoria med många bragder internationellt, duktiga instruktörer, lämpligt klimat, inte förmår få fram mera is idag än på femtiotalet tycker åtminstone jag är märkligt.

För att åka skridsko behöver man - just det - is!
 
Senast ändrad:
Det verkar lite besvärligt där uppe. Kom till Lund, här har vi en rink med plastis på Stortorget, som i o f sig inte fungerat så bra ännu. RInken är säkert 5 x 5 meter.
 
Stockholm ligger sist bland ett antal städer, se här:
Warszawa 20 oktober !!!
Helsingfors (inkl. bandybana) 3 november
Oslo (inkl. bandybana) 4 november
Köpenhamn 25 november

Nu är en tredjedel av säsongen redan gången och - ingen is. Som att be Tre Kronor acceptera att de får träna på grusplan...

Tycker alla "lånkisar" också kunde skapa lite bättre tryck på kommunen. Vem vet när stora vaken lägger sig?
 
Här där jag bor (Västerås) började dom spela ishockey (inomhus) mitt i sommaren då det fortfarande var badväder i Mälaren (så där 18 grader) och jag fortfarande hade kortbyxor och sandaler när jag cyklade.

Ur led är tiden.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.