Skottland !

• Trådstartare Ake.Jagervall@astrazeneca.com (Åke Jägervall)
  • Start datum

Ake.Jagervall@astrazeneca.com (Åke Jägervall)

Gäst
Tänkte ge mig ut på en cyckel tur till
Skottland och nu undrar jag om någon har någon
erfarenhet av några extra fina turer, måste ses saker,
bra hemsidor med information m.m...

Har maximalt tre veckor på mig så jag undrar även om någon har erfarenhet av att ta cykeln på tåget i Skottland.

Tar båten till Newcastle från Göteborg och söker sen mig norr ut.

Tacksam för alla svar !

National Cycle Network

Jag har ingen personlig erfarenhet av skottland, men jag vet att Storbritannien just har öppnad ett nät av cykelleder. Kolla www.sustrans.org.uk/f_ncn.htm.

Cykel på tåg

Hejsan!

Tågen i Skottland har två cykel platser per tåg, så det funkar smidigt så länge det inte är många som ska åka samtidigt. Vill du vara säker att få plats kan du reservera i förväg, det kostar inget extra.

Angående cyklingen så har jag bara erfarenhet från den nordligaste regionen. Personligen tyckte jag att det var trevligast att cykla längs de smala vägarna, där bilarna är färre och tar det betydligt lugnare. Fast å andra sidan finns väl de flesta sevärdheter vid de större vägarna.

Den nordligaste delen är rätt karg, mest berg och långa sandstränder. Fick tips av en gammal man som höll på att cykla storbrittanien runt att besöka John O Groats i den nordostligaste spetsen.

Annars tycker jag att "the hope road" var en trevlig väg att cykla på som går förbi Ben Hope, ett av de högre bergen i Skottland. Det fanns en vandringsled upp till toppen. Eftersom husvagnar undanbedjes från den vägen så finns det inte så många turister som åker där.

Ha en bra tur om du inte redan har åkt!

Teresia

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Ett sent inlägg:
Cyklade i norra england, södra skottland -87 med SCS, det var tider det... I alla fall var det ett fantastiskt landskap, genomtrevliga människor. Lake district får man faktiskt inte missa, men det är klart backigt, upp till 25% lutning på sina ställen. Fick bassning för att jag släppte iväg hojen till 70 kmh.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg