Skidglasögon för glaciär

Någon här som har erfarenhet av linser som skiftar mellan cat 2-4, t.ex. Julbos Aerospace Zebra? Lite nyfiken på hur de fungerar för glaciärvandring, isklättring och toppturer.

Behöver cat 4 för de berg jag ska upp på, så är på jakt efter ett par skidglasögon som är ventilerade nog för att inte imma igen totalt under topptur mm.
 
Någon här som har erfarenhet av linser som skiftar mellan cat 2-4, t.ex. Julbos Aerospace Zebra? Lite nyfiken på hur de fungerar för glaciärvandring, isklättring och toppturer.

Behöver cat 4 för de berg jag ska upp på, så är på jakt efter ett par skidglasögon som är ventilerade nog för att inte imma igen totalt under topptur mm.

Jag har Juhlbos fotokromatiska både som solglasögon (galciärglasögon med sidoskydd som varierar mellan 3-4 och är polariserade) samt goggles som varierar mellan 2-4 men inte polariserade. Det man ska vara medveten om är att de inte varierar momentant - det tar en lite stund innan de mörkar/ljusnar - har provat med min optikers UV-lampa men räkna med 20-60 sek för omställning (troligen högre tiden i kyla). Åker du skidor utför och in i skuggan blir det väl mörkt ibland men å andra sidan bättre efter en stund än fix-färgade.
Gillar dem annars - bekväma och passar mitt ansikte bra och skönt ljus då det anpassat sig.
Långt ifrån gratis men lite billigare än Oakleys motsvarigheter.

Då jag vill vara mer stadsklädd har jag polariserade blåtonade rayban som också är sköna i starkt ljus men ganska mörka - gissar omkring 3+ på juhlbos skala.


/Patrik, nöjd med sina 2 par
 
Har också både glaciärglasögon och goggles som är fotokromatiska från Julbo. Är mycket nöjd med glaciärglasögonen som funkar bra.

Gogglesarna ramlade halva linsen av efter nån vecka i rejält oväder men å andra sidan hände samma sak med tejpning i Norröna Gore-Tex Pro Shell, Sonykamera m.m. Kanske inte någon man kan ålägga Julbo dvs och deras kundtjänst var mycket hjälpsam.
 
...Det man ska vara medveten om är att de inte varierar momentant - det tar en lite stund innan de mörkar/ljusnar - har provat med min optikers UV-lampa men räkna med 20-60 sek för omställning (troligen högre tiden i kyla). ...

Det är precis det där jag klurar på. Det tar så pass lång tid alltså?
Jag tänker mig om det växlande mulet och sol, så kommer glasögonen kanske inte ställa om tillräckligt snabbt. Tänker på risken för snöblindhet osv, även om det blir korta stunder som ögonen blir utsatta för kraftigare ljus.
 
Det är precis det där jag klurar på. Det tar så pass lång tid alltså?
Jag tänker mig om det växlande mulet och sol, så kommer glasögonen kanske inte ställa om tillräckligt snabbt. Tänker på risken för snöblindhet osv, även om det blir korta stunder som ögonen blir utsatta för kraftigare ljus.

Jag kör gärna med glasögon på, blir det för mörkt alt för ljust kanske man kan stanna upp i sin aktivitet och pausa de sekunder det tar för glasögonen att ställa om sig, ev titta bort från solen om det blir för ljust. Hellre för mörkt än för ljust.

Mina uppskattade tider är till full omställning men de mörknar/ljusnar delvis tidigare. Det är ju en glidnade skala av genomsläpplighet.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.