Ski Touring i Engelberg

Hejsan!
Jag ska tillbaka till Engelberg i slutet av Januari, och har borjat se mig om efter bra tips online pa ski touring / mountaineering. Det finns naturligtvis en hel del bra offpist i direkt ansluting till liftsystemet, men jag har hittills inte sett nagot riktigt bra forslag pa vart man ska ta vagen om man vill till lite mer ostorda ak eller bara ut och knata ett par timmar. Nagon som har nagra forslag?

Laste om en offpist-repa ner pa Galtiberg. Det verkar helt fantastiskt, men ocksa som att det kan vara lite svart att hitta ratt mellan glaciarsprickor, branter och inte minst naturskyddsomraden. Nagon som har erfarenhet att dela med sig av?

Stefan
 
Det är inte så jättelångt till silvretta området. Heidelbergehutte är nog öppet i Januari och det finns en del bra toppturer man kan göra i området.Man kan också bor i någon hutte på det schweiziska sidan.
 
Det finns lite turer i närheten om man är sugen på att knata lite, några exempel:

Engstlenalp - Graustock
Jochstockliften - Wendensattel (kort men trevlig tur som många gör)
Fürenalp - Wissberg

Känner man för att göra längre turer och/eller bege sig lite längre bort från liftsystemet finns det massor med turer att göra.

Vad det gäller galtiberg-åket rekomenderas att man gör det med någon som åkt det tidigare och hittar väl- lätt att komma fel som sagt - kontakta bergsguidesbyrån förslagsvis (dom kanske också kan bistå med fler tips på turer).

/Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lennartberggren Keb classic touring medtävlare sökes Skidalpinism 0
kå Elan Touring-skidor Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.