Skator

Jag såg något lustigt igår kväll,en stor ansamling Skator,ca 40-50 st på en och samma plats,har aldrig sett nåt liknande.Kajor har jag sett i flock,men aldrig Skator i sånt antal,6-7 st som mest om de fått korn på en Kattstackare eller Rovfågel de kan trakassera.

Fin Fågel,dessutom ett av de Djur öht som man har bevisat att de har nånting som kan liknas vid slutledningsförmåga.


peter
 
När jag arbetade som idrottsplatsskötare för många år sedan hade basen där alltid sin hund med på jobbet. När hunden skulle få mat var någon tvungen att stanna vid matskålen om den ställdes ute. Annars var en skata direkt på plats och trakasserade hunden tills den inte kunde hålla sig längre utan jagade efter den lågt flygande skatan. Samtidigt dök ett helt gäng skator upp från andra sidan huset och länsade hundens matskål. I alla fall den hunden lärde sig aldrig läxan. Skator är klipska:)

Raskesven
 
Glasögon

En kompis till mig hade just köpt ett par splitter nya glasögon, tretusen kronor fick hon lägga ut på det. Jajjamensan, nästa dag råkade hon lämna dem obevakade en kort stund i trädgården och då var skatan framme! Vilket skatbo de ligger och blänker i nuförtiden kan ingen veta...
 
En till skata

Min dåvarande kvinna hade sommartid ställt ut buren med en undulat på altanen. Hon var ute i köket några minuter, kom tillbaks och skatan flög iväg. Men innan dess hade den fått tag i undulatens vinge och slitit av den genom fågelburen. Blev för mig att lägga mig med BSA:t och knäppa den skatan för husfridens skull:-(

Raskesven
 
http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=8609756&CFTOKEN=81937070&id=459

"- Egentligen var det bara ett experiment när Pica Pica gick upp på bio 1987. Först fanns det bara en enda kopia. Sen gick filmen ett halvår på Fågel Blå i Stockholm.

Pica Pica skildrar livet runt ett gigantiskt skatbo mitt i Vällingby centrum. Stadens ljud knyter ihop och ger struktur. Fåglarna rör sig obekymrat bland bilar och människor. Ändå var motivet inte lättfångat.

- Skator är observanta, har koll på allt. När jag riktar kameran mot dem förstår de att jag inte är någon vanlig flanör. Jag fick filma rätt mycket med min folkabuss som gömsle."

http://www.konstnarsnamnden.se/nyheter/nyhet92.html

"Filmaren och fotografen Mikael Kristersson är född 1947 och bosatt i Falsterbo. Han är utbildad på Dramatiska Institutet 1973-75. Kristersson är en filmare som, utan att använda sig av bakgrundsmusik eller förklarande berättarröst, ingående lyckas skildra både det dramatiska och det stillsamma i naturen omkring oss. Mest känd är han för de dokumentärfilmer som skildrar fåglar liv. Pica Pica skildrar livet runt ett gigantiskt skatbo mitt i Vällingby centrum och i Falkens öga följde Kristersson ett tornfalkpars häckning i Skanörs gamla kyrka. Den var en succé både bland kritiker och publik, har setts av 800 000 människor och fått ett antal priser. Mikael Kristersson arbetar nu med filmen Skärfläckor."

Tydligen har han gjort fler liknande filmer.

"I Falkens öga (1998) följde Kristersson ett tornfalkpars häckning i Skanörs gamla kyrka. Han filmade från gömslen inne i tornet och under kyrktakets tegelpannor, följde med ut i jaktmarkerna med folkabussen. Återskapade till och med glidflykt över strandängar och dykningar med hjälp av en ?flygmoppe?."

Skärfläckor
"Inspelning pågår under 2005 i Flommens naturreservat utanför Skanör. Preliminär premiär 2006.
Filmen produceras med förhandsstöd från Svenska Filminstitutet, filmkonsulent Hjalmar Palmgren."
 
skator i flock

skator samlas vintertid i flockar för att övernatta tillsammans. Oftast rör det sig om ganska små flockar men ibland kan det bli ganska stora i antalet, har själv sett flockar upp emot 50-60 st!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajan_1 Skator matar utflugna ungar Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.