Skånes vackraste vyer?

Du får väl börja med boken Skånska smultronställen för det finns så många. Sen finns det ju listböcker om Sevärdheter, märkligheter, natur och kultur oxså. Börja på biblioteket.
Mitt smultronställe har fin utsikt, djurliv och 12 m från spisen.
 
Min rekommendation är att prova sträckan Ystad - Ähus, längs stranden eller om man så önskar en bit ifrån densamma. Ledmarkering saknas, men inga problem att finna lämplig färdväg.
Har avverkat sträckan i 2 mila etapper under juli månad. Gick inåt land från Haväng längs Verkeån till Alunbruket på markerad led, tillbaka på andra sidan ån. Kan också rekommendera Drakamöllans naturreservat N Brösarps backar.
På västra sidan går du eller cyklar från Borstahusen eller Landskrona genom Glumslövs backar till Ålabodarna - Örenäs slott.
 
Min rekommendation är att prova sträckan Ystad - Ähus, längs stranden eller om man så önskar en bit ifrån densamma. Ledmarkering saknas, men inga problem att finna lämplig färdväg.
Har avverkat sträckan i 2 mila etapper under juli månad. Gick inåt land från Haväng längs Verkeån till Alunbruket på markerad led

Jag håller med. Tycker själv att turen längsmed Verkeån är fin, men med tillägget att vindskyddet vid Verkesjön är ganska tråkigt. Helt och rent, men läget kunde ha varit trevligare.
 
Romeleåsen mm

Det finns hundra spår och saker att se i och runt Romeleåsen. Tag bussen till Genarp, Skåneleden börjar vid indrottsplatsen. www.hash.se har en del tips på rundvandringar.

Skåneleden genom Fulltofta mellan Höör och Hörby är bra och massor att se.

Den som inte har sett Hammars backar har missat mycket :) Tag med en vindjacka.

Vandra omkring på heden mellan Höllviken och Skanör är inte helt fel heller. Eller vem villinte återse Foteviken nott om Höllviken. Vindjacka, igen.

Övernattning sker i påse, tält är inte bra i naturreservat. Tag med vatten, det finns i allämnhet inte i markerna som går att dricka.
 
Blyga hämtar vatten på bensinstationer, rita in dem på din karta, varje bolag har sin stationsförteckning. Frimodiga knackar på. Off season har man väl brukat någons pump nångon gång. Vatten bör medföras om man inte rastar på gästis och cafeer.
 
Blyga hämtar vatten på bensinstationer, rita in dem på din karta, varje bolag har sin stationsförteckning. Frimodiga knackar på. Off season har man väl brukat någons pump nångon gång. Vatten bör medföras om man inte rastar på gästis och cafeer.

Off season var det verkligen nu när jag var i Kivikstrakten för någon vecka sedan, allt stängt utom pizzerian, nästan.
Men fantastiskt vackert var det, synd att arbetet förhindrade mer omfattande utflykter, nu blir det en vecka utan arbete i sommar med hustru och hundar och turer i området, så jag kommer att följa tråden och samla tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fem Majtur i mellansverige med vyer Vandringsleder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.