Skånes högsta punkt?

Såg en lista häromdagen i tidningen "Turist" att Skånes högsta punkt, 212 m ö h, finns på Söderåsen.

Var på Söderåsen?

Jag planerar för vandring på där, Ås-till-åsleden vid första maj, har karta över leden som köpts för dyra pengar från Position Skåne men kan inte se någon punkt med den höjdangivelsen.

Hjälp!!! Vill så hemsk gärna sätta en småländsk flagga där...

Hälsningar BrittMarie
 
När du går på skåneleden vid Magleröd kommer du att se en skylt som pekar mot en liten avstickare till skånes högsta topp. Så du kommer inte att missa den :)

Det må vara högsta punkten, men knappast den mest dramatiska eller sevärda... Då är kanske närliggande Höjehall på 209,7 m lite intressantare, eftersom där finns ett utkikstorn, så att man kommer ovanför trädkronorna. Annars får du betydligt mer imponerande utsikter t.ex. runt kanten av skäralidsravinen.
 
Eller vid Stänkelösa?

För att komplicera det hela ännu mer så finns det ett ställe på Linderödsåsen (NO om Stänkelösa) där det finns en 210 m höjdkurva på gröna kartan. Någon mer exakt höjdangivelse finns dock inte.
 
Helt rätt kommenterat ovan. Utsikten från utsiktstornet är värt omvägen. Själva högsta punkten ligger strax i närheten längs leden, men jag brydde mig inte när jag gick förbi där, hade redan varit i tornet.

Det kan också tilläggas att Skånes högsta berg är Hallandsåsen, men dess högsta punkt ligger i Halland, vilket också är Hallands högsta punkt, även den nära leden om du går Kust-leden nån gång.
 
Högsta punkten

Nere i skogen är en rätt matt upplevelse....Turist och Skånes Turistråd får man ta med den nypa salt de förtjänar...
//J
 
Tack för svar och tips!

Blev allt lite besviken då jag insåg att högsta punkten är ett så odramatiskt ställe, hade föreställt mej något med utsikt, men det får bli från andra ställen då, förstår jag.

Men kanske passar jag på att "highpointa" lite när vandringen ändå kommer att gå så pass nära! Hur som helst så ser jag mycket fram emot min första vandring i Skåneland!

Hälsn. BrittMarie
 
Om du är ute efter utsikt så skulle jag rekommendera Kullen utanför Ängelholm, du kommer att kunna se mycket åt väster åtmisntonde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren Skånes vackraste ställen i v17. Skåne 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.