Skall vi stoppa torskfisket?

Skall vi stoppa torskfisket? 2002-10-28 08:53:50
Totalstopp kan rädda torsken

Bestånden av torsk i Skagerrak och Nordsjön hotas av kollaps. Havsforskarna rekommenderar därför totalt fiskestopp från årsskiftet. Läget är sämre än i Östersjön.
 
Egentligen anser jag att ämnet ligger utanför vad som ska debatteras på Utsidan dvs. sport-/friluftsrelaterad verksamhet (nåväl sportfiske - med viss tvekan) men ämnet belyser ett oerhört angeläget problem nämligen den systematiska miljöförstörelse, rovdrift, ödeläggelse och utplundring (bl.a. utfiskning av världshaven) som just nu pågår.
Min åsikt i torskfrågan: totalstopp för allt torskfiske i Nordsjön, Östersjön och där det är nödvändigt om det nu kan rädda fiskbeståndet och få det att växa till sig för framtiden. Vem vill för övrigt inte det - bortsett från de som bedriver fiskenäring samt vissa politiker som för att bli återvalda bl.a. ser till hur många arbetstillfällen som står på spel.
 
Alla torskar

navis; sa:
Vem vill för övrigt inte det - bortsett från de som bedriver fiskenäring samt vissa politiker som för att bli återvalda bl.a. ser till hur många arbetstillfällen som står på spel.
Det finns ca 1800 yrkesfiskare i Sverige idag... Vissa grupper daltas det med, men när 2000 sjukvårdsbiträden får sparken föranleder det knappt en notis. Se tråden "Hur dum kan man bli" i samma forum.

Visst hör ämnet här på utsidan, havsmiljöns tillstånd är av stort intresse för utsidans medlemmar.

mvh Staffan
 
Jag har för mig att det finns några hundra fler yrkesfiskare än de 1800 yrkesfiskare som Staffan nämner.

I tråden 'hur dum får man bli' sägs det någonstans att ingen säger något när 1800 eriksonanställda får gå.
Jag tycker det är olyckligt att göra den jämförelsen.

Tar man bort yrkesfiskarna från sjön försvinner även ännu fler jobb i land i förädlings-, transport- och försäljningsleden. Att påstå att välutbildade dataingenjörer i storstan har lättare att få nytt jobb än fiskare i glesbygd torde väl inte vara att ta sig vatten över huvudet.

Med detta inlägg menar jag inte att jag är emot torskfiskestoppet utan bara att det finns parametrar som lätt glöms bort i debatten. Frågan är hur vi ska rädda torsken samtidigt som vi har de 'mänskliga' parametrarna i minnet?

Joakim Ekendahl
 
Nu har jag filosoferat ihop ett svar till denna ganska uttjatade fråga. Svaret blir Nja! Vi ska stoppa torskfisket, men inte genom att sätta de stackars fiskarna (fisk-fångarna!) på torra land, utan genom att låta dem fiska skarpsill istället. Ökat foderfiske tänker ni, men nej! I denna idé ingår även en attitydförändring hos oss (Svea rikes medborgare). I öst anses skarpsill vara ett fullgott livsmedel. Ska vi vara sämre? Nej, vi ska naturligtvis äta fisken, och då inte bara i frestelsen till jul, utan stekt, friterad, kokt, syrad eller rå… Genom att vi betalar ett skäligt pris för fisken istället för att den säls som djurfoder till underpris, kan också foderfisket minska, och därmed fiskekvoterna... Allt detta med samma förtjänst!

Sammanfattning av lösningen: Gå till din matbutik och köp en burk ansjovis eller sardeiner!




[Ändrat av maskon 2002-10-29 kl 22:45]
 
Det finns ju egentligen oräkneliga systemfel i yrkesfisket och i våra matvanor. Kom osökt att tänka på löja (siklöja) när jag filosoferade fram det föregående svaret. För ett fåtal år sedan kunde man gå till norra hamnen i Luleå och köpa en hel hink hanlöja på hösten. Det fiskarna höll på med var (är? vet inte hur det ser ut nu) romfiske och själva fisken var bara en biprodukt. En hink för tio kronor! Kokt löja med potatis och löksås är en höjdare som jag varmt kan rekommendera, men trots det såldes mycket som hundmat. Är det då verkligen fiskarnas fel att det ser ut som det gör? Jag undrar ibland om det inte är vi som har blivit dumma (syftar på annan tråd).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.