Skäckerfjällen

Hej!

Är det någon som har vart i eller runt Skäckerfjällen?
Tänkte ta mig dit i slutet av september fär att hinna gå av mig innan vintern.
Tänkte utgå från Anjans fjällstn. Finns det bättre ställen att parka bilen på och utgå ifrån.?
Tacksam för alla tips.

Fredrik
 
Gråsjön...

...är ett annat alternativ att utgå från. Jag har varit där både sommar och vinter och personligen skulle jag välja Anjan som utgångspunkt. Har dock åkt båt en gång från Kolåsen upp efter Rutsälven till Storvallen, förslaget om cykel kan vara ett lika bra sätt att slippa några i mitt tycke tråkiga kilometrar.

Annars är det ett trevligt fjällområde med få besökare.
 
Tackar för alla svar...det blev oviksfjällen till slut...en lång helg i slutet av sep och inte en människa på 4 dagar! Tjohooo
 
Jag vandrade veckan efter midsommer från Anjan upp i Skäckerfjällen. Parkerade bilen strax innan ett hus på andra sidan Baksjön, norr om Anjans fjällstation. Gick sedan leden upp mot Strydalen och vidare till Sockertoppen. Tog en topptur i lysande väder, gick sedan ned mot Mansjön och runt Anjeskutan. Tog en topptur till upp på Lill-Anjeskutan i snö och dimma men fick en liten glugg i vädret när jag var på toppen så jag fick en liten skymt av utsikten i alla fall. Sedan vidare tillbaka mot Anjan. En liten 3-dagars tur som gav mersmak av detta område. Man borde vara tyst om detta fjällområde då det är ganska glest med besökare men det är så fint där uppe så det är svårt att inte prata om det. Det är inte för inte det kallas för "Lill-Sarek". Det blir en tur till sommaren igen, men då någon vecka senare då det var ganska mycket snö kvar veckan efter midsommar. Då blir det nog Rutsdalen som skall besökas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.