SittbrunnsKapell

Ingen erfarenhet av just det märket men noterar att det finns tre olika varianter - i nylon respektive neopren samt med hängslen.

Viktigast är nog att kapellet passar sittbrunnen på kajaken.
 
Ingen erfarenhet av just det märket men noterar att det finns tre olika varianter - i nylon respektive neopren samt med hängslen.

Viktigast är nog att kapellet passar sittbrunnen på kajaken.

När du säger med hängslen, är det neopren runt sittbrunssagen (den våräta delen) medan skorstenen man stoppar kroppen i är av nylon (vertikala delen) - dvs halv neopren/halvnylon?

/Patrik
 
jag för det enkelt för mig och länkar till soderkajak som säljer detta märke: https://www.soderkajak.se/shop/search?s=kapell

Det där såg mer ut som helnylon med hängslen. och i så fall vill jag addera blandvarinten med neopren nertill, nylon runt kroppen samt hängslen som en fjärde variant som jag själv gillar.
Jag ogillar helneopren då jag tycker det är lite obekvämt med så tight runt kroppen men så rollar jag inte heller. Ska man göra det mycket hade jag nog valt helneopren och en paddeljacka där man får in kapellet mellan lagerna i jackan.
Men åter till ämnet, har inte provat seahawk specifikt, inte i någon variant.

Mne viktigt att det sitter lagom tajt och bra kring sittbrunnen

/Patrik
 
Vad har du för kajak?

Jag köpte ett liknande nylonkapell https://www.kajaksidan.se/products/outlife-sittbrunnskapell?variant=31411197280374
som reserv till en av mina kajaker en VKV- Lisa.

Man får det här fallet det man betalar för, och inte en optimal passning till sittbrunnen på just den kajaken.

Kapell är en viktig utrustningsdetalj och det är värt att leta efter just den modellen som passar en själv och kajaken bra. Ett par olika kapell är inte fel heller.

Thure
 
Ser inte någon specifikation vilka kajakmodeller de passar. Kapell som inte är formsydda till en viss sittbrunnsöppning fungerar som stänkskydd, men läcker ganska friskt vid översköljande sjö. Det hjälper inte att de är välgjorda i bra material om passformen är otillräcklig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gullegubben Sittbrunnskapell som "andas"? Paddling allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.