Silikontäta Digitalt hus?

Har nyss nförskaffat en Nikon D40 och undrar om det ger nått att täta lite med någon typ av våtrumssilikon ed i fogarna. Det kan ju knappast skada, eller?
Nån annan som tätat någon elektronik på detta sätt?
 
Nej Nej Nej för i hel***e NEJ.
Silkontätningsmedel läcker alltid små mängder silikonolja, detta kryper in överallt (det är det som är bra med silkonolja) och ger oljefilm som du aldrig får bort.
 
Om det är som gundj säger ska du absolut låta bli. Den läckande oljan kan skada elektroniken för alltid.

Av vilken anledning vill du täta? Bara för allmänt bättre skydd?

Rädd för fukt?
Isåfall finns nog andra lösningar.
 
Nej Stopp

vanlig silicon innehåller isättika, det som luktar så starkt. Har du på det på kameran så käkar gaserna upp all koppar i kameran.
Däremot skulle du ju kunna ha på riktig silikon avsedd för elektronik, men du kommer ändå aldrig att få huset tätt.
Skaffa i stället ett bra regnskydd.

Christer
 
Självfallet var tanken att använda tätningsmedel just för elektronik, efter en blädring i den annas så trogan biltema katalogen verkar det som om de inte har det men jag tvivlar inte på att det går att få tag i.
Tanken är att det ska vara ett skydd som monteras på en gång och inte påverkar kameran i övrigt. Tanken är inte att det ska vara helt säkert utan att det ska vara som ett extra hinder för fukten. Givetvis ersätter det inte en fuktsäker förvaring utan angriper snarare problemt med att handskas med kameran i ruskväder eller med fuktiga händer tex.

Har funderat lite på camera armour men det är mest stötskydd och kostar lite samt att det nog inte gör det lättare att handskas med knapparna direkt.

I all enkelhet göra kameran i sig lite mer tålig för fukt utan att nämnvärt påverka andra funktioner.
 
Med risk för att låta neggig tycker jag du ska låta bli. De ställen där vatten kan komma in är vid knappar och luckorna till batteri resp minneskort. Där kan du ändå inte täta. Skarvarna mellan plaststyckena i huset är jämförelsevis mycket tätare redan från början och det ger knappast något meningsfullt extra skydd att täta där.

Jag har kört min D50 i ur och skur ute i naturen i drygt två år utan problem. Med normal omsorg kommer det inte in någon fukt. Vill du verkligen kunna köra kameran i direkt regn och stänk, satsa på en riktigt vädertätad kamera som D200. Tänk på att även objektivet måste vara vädertätat om det ska vara någon större mening.

Johannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.