Signalspegel gör en själv med rödpunktsikte, enkelt!

Här kommer en beskrivning på en signalspegel som lättare än andra kan rikta in sig på målet, ni kanske känner till den ???
Man tar upp en reflex mot marken, för spegeln mot ögat i riktar den nu röda reflexen mot ett flygplan, båt, eller räddningsfolk.
Fördelen är ju att man vet att reflexen träffar målet exakt.
Jag har inte gjort någon själv, utan mina kommer från räddningskitet i 37:an Viggen.
Men det är så här de är konstrurerade, hör av er om ni får det att funka.
Cirkeln i mitten skall vara målad med mörkröd färg, har gjort en taskig ritning i Paint, hoppas ni begriper vad jag menar.
Man tar alltså en vanlig "sminkspegel" 6x6 cm eller större ( valfritt, oskrapar bort baksidan på spegeln ca 20 mm diam , o målar sedan
 
Nej jag har aldrig sett eller hört något om en sådan spegel.
Blir reflexen röd? Den röda punkten reflekterar den verkligen något? Det reflekterande matgerialet skulle ju skrapas bort.

Blir det lättare att "hitta" ett flygplan med en röd reflex än en vit reflex?

Jag har aldirg provat att träffa ett flygplan med en spegelreflex, det känns ju lite fel att öva det "skarpt" nästan som att prova att ringa 112 för att se om man kommer fram. Så med andra ord har jag ingen upfattning om hur svårt det är eller om den röda punkten (om det blir en sådan) skulle göra det enklare.

Men någon tanke måste det ju ha varit med den röda punkten på orginalspegeln så det kanske fungerar (om det inte är något man testat under en period) Hur ser speglarna ut i nuvarande räddningskitt. Har de motsvarande röda fält?
 
Nej jag har aldrig sett eller hört något om en sådan spegel.
Blir reflexen röd? Den röda punkten reflekterar den verkligen något? Det reflekterande matgerialet skulle ju skrapas bort.

Blir det lättare att "hitta" ett flygplan med en röd reflex än en vit reflex?

Jag har aldirg provat att träffa ett flygplan med en spegelreflex, det känns ju lite fel att öva det "skarpt" nästan som att prova att ringa 112 för att se om man kommer fram. Så med andra ord har jag ingen upfattning om hur svårt det är eller om den röda punkten (om det blir en sådan) skulle göra det enklare.

Men någon tanke måste det ju ha varit med den röda punkten på orginalspegeln så det kanske fungerar (om det inte är något man testat under en period) Hur ser speglarna ut i nuvarande räddningskitt. Har de motsvarande röda fält?

Ja det fungerar, men får en fullträff på många kilometer, det blir en röd reflex som du ser genom spegeln som du riktar in, ingen "slump" att du träffar målet alltså.
Det syns som en vit reflex, men du ser det som en röd reflex.
 
Jag kan inte förstå hur du kan få ett rödpunktssikte genom att måla en röd ring runt sikthålet på ena sidan av spegeln? Söker man på nätet så kan man hitta några varianter på sådana signalspeglar. De verkar dock vara betydligt mer komplexa för att få en liten del av det infallande ljuset att reflekteras i 'fel' riktning.

Här finns en kort beskrivning (bästa jag kunde hitta just nu) av hur de fungerar:
http://www.seakayakermag.com/2001/01Oct/mirror3.htm
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Vad gör jag för fel med tändstålet? Överlevnad 92

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.