Sidenunderställ/silkesunderställ?

Någon som har några åsikter om sidenunderställ/silkesunderställ? Jag har hört att de ska vara både sköra och tappa formen men det har hela tiden varit andrahandsuppgifter.

Jag har både ull och Patagonias konstmaterial och ull:en är ju mycket bättre, behagligare, luktar inte osv, men sommartid är den för varm.

Hur är det med siden/silke och lukt?

Utöver vanliga användningsområden hoppar jag omkring på kryckor sedan ett par dagar tillbaka och i uppemot tre månader framåt och det är ungefär det jobbigasta man kan göra = man blir genomsvettig och en skön sval underställströja (långärmad, annars får man skavsår på underarmarna) vore antagligen det perfekta plagget. Skulle siden/silke funka?

Vilken märken är bra/var kan man köpa dem i Stockholmsområdet?
 
Naturmaterial

Jag använder sidenunderställ att sova i när jag vandrar i fjällen och hittills har det aldrig luktat lika illa som mitt syntetdito, även om jag inte tvättar mig innan läggdags.

Ett stort problem är däremot passformen, mitt är inköpt på Sidenselma (www.sidenselma.se) och är långtifrån välsittande. Jag är långsmal i kroppen.

Min flickvän använder siden närmast kroppen i större utsträckning än jag och trivs mycket bra trots att passformen som sagt inte är den bästa.

Siden ska ha egenskapen att svalka i värme och värma när det är kyligt (och när plagget är fuktigt). Verkar fungera, tycker jag.
 
Siden/silke

Jag har ingen egen erfarenhet av underkläder i siden, men de som har det menar att de har samma egenskaper som ull. Alltså att de kan absorbera mycket fukt (30% eller så) utan att kännas fuktiga, samt att de inte luktar (lika) illa som syntetställ.
En nackdel kan vara att de är är känsliga för tvättning och inte torkar lika snabbt som syntetplagg. Det gäller ju även för ylle.

Du kanske kan hitta grejor med bra passform avsedda för friluftsbruk hos:
http://www.terramarsports.com/home.php
http://www.rei.com
Berätta gärna hur det går.

Jörgen
 
Re: Naturmaterial

Hedman; sa:
Ett stort problem är däremot passformen, mitt är inköpt på Sidenselma (www.sidenselma.se) och är långtifrån välsittande. Jag är långsmal i kroppen.

Min flickvän använder siden närmast kroppen i större utsträckning än jag och trivs mycket bra trots att passformen som sagt inte är den bästa.

Om man är lite ambitiös är det ju faktiskt ingen stor sak att sy in underställsplagg så att de passar bra. Raksöm och sick-sack, och elasticiteten gör att det inte är hela världen om det skulle råka bli lite fel.
 
david-bo; sa:
Någon som har några åsikter om sidenunderställ/silkesunderställ? Jag har hört att de ska vara både sköra och tappa formen men det har hela tiden varit andrahandsuppgifter.

Jag har både ull och Patagonias konstmaterial och ull:en är ju mycket bättre, behagligare, luktar inte osv, men sommartid är den för varm.

Hur är det med siden/silke och lukt?

Utöver vanliga användningsområden hoppar jag omkring på kryckor sedan ett par dagar tillbaka och i uppemot tre månader framåt och det är ungefär det jobbigasta man kan göra = man blir genomsvettig och en skön sval underställströja (långärmad, annars får man skavsår på underarmarna) vore antagligen det perfekta plagget. Skulle siden/silke funka?

Vilken märken är bra/var kan man köpa dem i Stockholmsområdet?

Nu är ditt behov förmodligen inte lika stort längre men jag tänkte ändå beskriva min erfarenheter.

Jag har atopiskt eksem och klarar vare sig ylle eller syntetiska material, men siden har fungerat väldigt bra. Andra i familjen som är atopiker använder också siden.

Själv har jag kunnat ha ylletröjor när jag har den långärmade underställströjan och tänker köpa in vantar och luva för att kunna skydda händer och ansikte från eksem.

Understället har jag bara haft i ca en månad så jag kan inte uttala mig om hur det blir med tiden, men jag använde det dagligen under en vecka på besök i Boden och med enkel vädring så var det inga problem med lukt. Och materialet är skönt mot kroppen.

Fördelen med siden är också att det inte blir varmt utan svalkar när omgivningen omkring är varmt.

Intressantast test var att jag hade det på mig under resan upp till Boden, tåget fastnade under 8 timmar och elen försvann och jag höll ändå värmen lätt.

Jag vill också ge en eloge till butiken, Sidenselma på Döbelnsgatan 48 i Stockholm, där jag handlade. Väldigt trevlig personal!

Finns även med bra katalog på http://www.sidenselma.se/
 
david-bo; sa:
Jag har både ull och Patagonias konstmaterial och ull:en är ju mycket bättre, behagligare, luktar inte osv, men sommartid är den för varm. Skulle siden/silke funka?

Jag använder Devold multisport. Det är mycket tunnare än traditionella ylle underställ och funkar bra på sommaren.
 
Siden/ylle

..är också en bra kombination av naturmaterial som värmer gott. Passformen är, så när som på pyttelite knäiga, efter tre säsonger den samma som nytt. OCh man kan tvätta dessa i maskin.
Calida har underställ i detta materialet. Vet dock inte om det finns för herrar.

Hälsningar
Ingela
 
Sidenunderställ

Utmärkta till underkläder vår och höst samt som sovställ. Jag har haft flera olika fabrikat, mycket nöjd. Tvätta dem separat och strunta i centrifugeringen så håller de mycket längre, de torkar ändå på en natt. Ljuvligt små i packningen både vid vandring och resor. Värmer fint. Rekommenderas gärna.

Go tur
 
Är mycket nöjd med mina sidenlångkalsingar från Sidenselma, tycker inte att de tappat passformen på något störande sätt. Däremot tvättar jag dem mycket sällan vilket kan vara en orsak. Eftersom de inte stinker och jag undviker att använda dem vid svettiga aktiviteter så hänger jag oftast bara ut dem efter användning. Morsan lärde mig någon gång att sidenkläder inte ska tvättas mer än absolut nödvändigt, och en mamma har ju alltid rätt som ni vet!

Det är inte särskilt varmt med sidenlångkalsonger, men det ger ett extra skydd mot de kalla byxorna om det är många minus ute. Fördelen är att man står ut att behålla sidenstället på under byxorna även sedan man kommit in, utan att få överdriven p*ngsvett. Torkar hyfsat fort (snabbare än bomull), men naturligtvis inte som syntet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.