Sevärda naturområden i Tjeckien ?

Hej !
Jag undrar om någon har bra tips på naturområden i Tjeckien där det går bra att vandra (både flerdagsturer och dagsturer av intresse). Kanske känner någon till om det finns övernattningsstugor, hur man gör med betalning och var man får tag på nödvändig information (kartor osv.).
Tacksam för svar !
 
Norra Tjeckien

Norra Tjeckien (norr om Prag och på gränsen till Tyskland) har många natursköna områden. Karaktäristiskt är kuperad terräng med höga sandstenklippor, lite grann som raukar. Det finns en nationalpark inte långt från staden Jicin med sån natur. Jättefräckt! Tyvärr vet jag inget om vandringsleder och liknande men det borde lämpa sig väl för det. Tjeckien är ett gästfritt land som har mycket att erbjuda.
 

lenajonsson68@yahoo.com (Lena Jönsson)

Gäst
Mysigt ställe i Tjeckien!

Om du har vägarna förbi den lilla, fägglada byn Telc; Tag chansen för det är en vacker plats! Missa inte heller Prag och ölkrogen "U Fleco". Det finns en bra camping strax utanför staden, som är billig att bo på.
 
Sent svar

Hej Petra,

Jag har bott i Tjeckien i mer än ett år och det finns berg i alla gränstrakter.Om du redan har varit Där så vore det roligt att höra din reseberättelse, och i så fall blir mina små tips nu lite på köpet. Jag har faktiskt mest gjort enadsturer och långt ifrån överallt, och tyväär fick jag ställa in min resa ifjol.

Jag rekommenderar dock ett besök i SHumava som sägs vara Europas sista vildmark. Jag har dock mest gått i östra kanten med topparna Klet och Kluk(Nej Det var förresten en löpartävling som gick mellan Ceske Budejovice(Budweis) och Kluk typ halvmaraton, mycket trevlig i alla fall). Fördelen med denna delen av området är att det ligger intill Den underbara staden Cesky Krumlov. I denna stad tror man verkligen att man har förflyttats tillnbaka till medeltiden. Den ligger i och rundt en meanderbåge av Vltava,och ifrån öppningen på bågen uppepå där bl. kyrkan sv. Vitus ligger går det en backe ner till de små gatorna och torgen i meaderbågen. Gatorna kröker sig sedan runt meanderbågen och man kommer över till andra sidan floden via broar där slottet ligger. Det går också en bro över floden på "motsatta sidan". På den sidan stöter man på en gata som också krökersig runt bågen mot slottet men som blir mindre och mindre, tills den bara är en liten stig som nästan räcker fram till slottsmuren.

Öster om Sumava ligger ett annat vildmarksområde som heter Novohradske Hory. Detta är mindre exploaterat och rätt så spännande eftersom det finns ett par "spökbyar" här och var. Tyskarna som tidigare bodde här fördrevs efter andra väldskriget och en del av de hus som de bodde är nu stadda i förfall.

Jag har också åkt skidor i Jezeniky i norra Mähren vilket också var mycket trevligt.
Jag skulle också vilja rekommendera liftning i Tjeckien. Alla liftar där, speciellt studenter. Jag försökte iförfjol lita ifrån Walbrzych i Polen ned över gränsen och vidare mot Chrudim i Böhmen. Jag fick lift 2km av en tysk och inga polacker stannade. Jag fick gå över gränsen vilket gick bra. Efter gränsen var det däremot absolut inga problem att få lift. Mitt på dan var det väntetider på högst 10 min som gällde och på många ställen det var vi flera stycken som stod och liftade. Detta område hade också mycket fin natur. Dvs runt Broumov och Police nad Metuji.

Annars lär Krknose (Giant Mountains) också vara mycket fina.


Lite utaför ämnet är väl Fatra- och Tatrabergen. De är flera olika bergskedjor(kan man se det som) i Slovakien. Jag var i Höga Tatra uppe på topparna Slavkovsky Stit och Krivan. Denna sistnämda är väl något av ett nationalmonument för slovakerna, och en mycket fin vandring. Glöm bara inte att köpa en karta , vilket man lämpligast gör antagligren i en kiosk eller bokhandel i Poprad Tatry eller i Liptovsky Mikulas.
Efter att ha gjort bort mig rejält på ett annat debattforum här, säger jag att man absolut skall ha kompass med också. Dock är det här inte tillåtet att gå utanför lederna pga slitagerisk. Det finns ockå stugor att övernatta i och med pub med lagom avstånd ifrån varandra längs lederna.

Mvh
Anders Malmqvist

PS Höga Tatra är högre fast mycket snällare än Keb.(mindre lösa stenar bl. a.) ( Hoppas jag inte får däng för detta!). DS
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.