Second home Tonsai?

Halloj

Jag och min tjej är inbitna klättrare sedan flera år tillbaka. Nu har vi dock fått en familj med allt vad det innebär. Vi har för närvarande två barn, ett på drygt två år samt ett på fyra månader.

Klättringen är fortfarande väldigt viktig del i våra liv och inget som vi vill ge upp. När vi fått det första barnet var vi i Thailand tre månader och klättrade under min pappaledighet. Det gick bra och vi båda kom i så bra form som vi aldrig hade vart förut.

Nu har vi två barn och eftersom vi varit flera gånger på Tonsai och börjat "lessna" på det stället skulle vi vilja hitta ett nytt. Då undrar jag, finns det? Tonsai har ju otroligt många fördelar. Ur min synpunkt är det en av världens bästa ställen att klättra på om man ser på den totala vistelsen. Man bor en bungalow och äter tre mål om dagen på restaurang utan att bli helt pank. Klätterkompisar finns i mängder om man frågar omkring lite. Detta är väldigt bra om man har barn då man antignen klättrar eller sitter barnvakt.

Vi är intresserade av syd-Europa och undrar om det finns ngt ställe med en liknande "klättercommunity som det finns på Tonsai. Åter igen. Finns det?

mvh

Erik Zetterström
 
Nej, jag sticker ut hakan och säger att som Tonsai finns inget annat. Men det finns alternativ, dock utan den svårslagna kombinationen grym klättring, billigt leverne, klätterpartners i överflöd, varmt vatten i havet...

Det närmaste jag själv besökt är Kalymnos. Klättringen är bättre och något mindre polerad än Tonsai och väldigt mycket kan nås utan fordon. Det finns gott om andra klättrare året runt, men det blir aldrig riktigt samma gemenskapskänsla som Tonsai.
Levernet är också dyrare (men inte dyrt, ur europeisk synvinkel), både boendet och maten, men det går att laga mat i rummen i många fall. Föraren har t o m "Barn-ikoner" för de olika sektorerna som anger hur barnvänlig klippan är.

Ett annat alternativ kan vara Cala Gonnone på Sardinien. Närhet till havet, klättring av alla typer och grader, sva som överhäng och långturer, klättring direkt på sandstränder... Bor man i tält där kan man komma rätt billigt undan. När jag var där för åtta år sen var det dock dyrt att hyra bil...

Ytterligare ett alternativ kan vara Kroatien, som jag själv är väldigt nyfiken på. Mycket klättring och fortfarande billigt. Jag har aldrig varit där så jag kan inte säga så mycket mer. Men jag tror att klättringen ligger en bit från havet, men att havet kan nås under en dagsutflykt på vilodagar.
De senaste alternativen har knappast en klätter-community som den på Tonsai, och jag skulle knappast själv åka dit utan partner vilket aldrig är problem på Tonsai (på Kalymnos kan det dock funka).

Ett problem med alla alternativen är om man vill resa mitt i vintern. Då är det som regnigast vid medelhavet och flera klätterdagar kan regna inne. Men variation berikar ju livet.

Trevlig klättring!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brunolundh Graderingen i Thailand (Tonsai med omnejd) Sportklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.