Scarpa T4 som skridskokänga?

Jag behöver nya turpjäxor och även skridskopjäxor. Funderar på att köpa ett par Scarpa T4 till dessa ändamål. Först tänkte jag mig ett par läderpjäxor, men ångrade mig när jag såg hur dyra dom blivit. Nu till mitt dilemma:

Är Scarpa T4 bra även till skridsko eller borde jag passa på och byta upp mig till löshäls-utrusning? Hur funkar det med råttfälla (3-pin bindning) och T4 till skridskor, får man löshäls-effekt eller blir det för styvt?

P.S. NNN och SNS är inte något bra alternativ som turutrustning för mig eftersom jag vill kunna köra lite utför med grejorna. Om någon har ett par fina läderpjux till salu, maila mig... D.S.
 
Hög bakkappa - dåligt för skridskor

En sko för både telemark och skridskor blir en dålig kompromiss. Alla telemarksskor har mer eller mindre hög bakkappa för stabilitet vid utförsåkning. Detta hindra en bra avveckling av skäret vid skridskoåkning - för att få ett långt skär måste benet kunna vinklas bakåt relativt skridskon. Detta är det största problemet. En bra skridskosko är lägre bak än på sidan.

Telemarksskor blir även ofta lite onödigt tunga för skridskor. Dessutom är vriststyvheten lite väl stor. Nybörjare brukar vilja ha bra stort stöd i vristen, men detta är ofta delvis en kompensation för dåligt inställda bindningar och otränade fötter. Man får bättre skär med en låg känga, när man kan vinkla skridskons lutning. Få klarar dock lika låga sko på naturis som hastighetsåkarna använder (jämnför inlines).

Det går att hitta kompromisser, om man bara har råd med (eller på resa bara kan ta med) ett par - men satsa hellre på separata skor.

Själv åker jag både mycket telemark och skridskor. Jag använer Boreal Bulnes för skridsko (optimalt för mig vore en något lite lättare och lägre sko), Cripspi CX2 för telemark i pist och på topptur (kunde vara lättare på topptur), Asolo "Extrem" för telemark på stugtur (letar bättre alternativ i plast - gammal modell) och Asolo Morgedal för ren turåkning med lite utför. Morgedal går att åka skridskor i, men är lite sladrig för telis.

Kanske kan T4 fungera någorlunda för båda, har ej prövat - Scarpa är för smala för mina fötter.
[Ändrat av pby 2004-11-23 kl 23:11]
 
Kör själv långfärdsskridskor på mina T4:eek:r, och tycker att det fungerar utmärkt. Tror säkert att föregående skribent har helt rätt i allt han säger om att det finns många nackdelar med den sortens sko. För mig, som inte är någon rutinerad eller tekniskt kunnig åkare tycker jag dock att den har sina fördelar. Jämfört med de gånger jag åkt i mindre stabila skor får jag betydligt mindre ont i fötterna, något som jag också upplever att de jag åker med har hållit med om, då jag haft Scarpa-pjäxan och de "vanliga" pjäxor. Detta beror säkert på att jag inte åker så mycket att jag tränar upp de muskler som behövs för att kunna åka skridskor "smärtfritt". Så mitt tips är att om du inte åker enorma mängder långfärdare så är T4:a en jättebra sko. Man slipper de jobbiga första åken innan man vant fötterna, och man slipper dessutom frysa.

Visst får man som det sagts ett lite begränsat skär, så någon riktig fartskridsko blir det ju inte, särskilt som de ju är ganska stora. Men återigen tycker jag att det kompenseras av att den ökade stabiliteten åtminstone för mig tillåter ett lite kraftigare frånskjut, utan att jag känner mig ostadig.

Sammanfattat tror jag alltså att det är ett utmärkt nybörjaralternativ, men är man van vid smidigare skor kommer man känna sig lite klumpig och osmidig.

Varianten med lös häl i rottefella har jag också klurat på, men inte haft möjlighet att genomföra. Finns nog viss risk att dina farhågor är sanna, men det kan säkerligen vara värt ett försök.

Jag hade i början lite problem med att sulans form är lite böjd, vilket gör att tåklacken kommer upp en bit då man sätter ner hälen, men det har jag löst genom att sätta förhöjningsbrickor vid tåfästet.

Hoppas du får någon hjälp av mina funderingar.

/Harald!
 
Tack

Tack för svaren. Tror att jag skaffar mig ett par T4 och testar, jag behöver ett par bra turpjäxor iallfall, de enda andra pjäxor jag har för tilfället är ett par av Vasalopps-modell och ett par Garmont Squadra. Funkar det inte så får jag köpa ett par pjäxor till.

Jag har tidigare haft ett par Asolo extreme, så jag kan hålla med om att dom är mindre bra till skridsko. Jag har också åkt i ett par gamla Boreal Fuji (liknar Bulnes). Det funkade bra, men dom var lite kalla. Tyvärr är dom helt utslitna nu.

Så, T4 får det bli. Tack för hjälpen!!

P.S. Johan, om Scarpa inte passade förr så kan dom göra det nu. Lästen är ändrad och de nya thermo-innerskorna går att få till nästan vilken form som helst. D.S.
[Ändrat av Vandrare 2004-11-24 kl 09:53]
 
Tugnt och stelt

Vill inte låta neggo, men om jag vore du skulle jag köpa t.ex Salomon XA BC pjäxor och sikta på en lätt utrustning. Bättre (enligt mig alltså) både för turåkning och skridskoåkning.
(Från en som har gått den långa vägen via Asolo Summit, Scarpa T1, Salomon XA mm mm mm mm)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.