Sarektjåkkå

Hejsan! Är det någon som vet om det är svårt att bestiga Sarektjåkkå vintertid? Undrar om det är säkert att skida över Mikkajekna?
[Ändrat av Mr Sarek 2005-01-24 kl 21:38]
 
Jämfört med vad?

Mr Sarek; sa:
Hejsan! Är det någon som vet om det är svårt att bestiga Sarektjåkkå vintertid? Undrar om det är säkert att skida över Mikkajekna?
[Ändrat av Mr Sarek 2005-01-24 kl 21:38]

Den senare delen av vintern är den tiden på året då glaciärerna är som säkrast så risken att rammla ner i en spricka är relativt låg. Men personligen skulle jag vilja ha minst 3 personer i replaget innan jag gav mig iväg uppför Mikkajekna som är ganska rik på sprickor i sin övre del.

Sen beror det på vad man menar med svårt. Sarektjåkkå är ju inte värre än att man tar sig upp på toppen utan att behöva klättra, men det är å andra sidan ganska brant och luftigt på vägen upp. Tar man det bara lugnt och försiktigt och är beredd att vända ifall det skulle behövas är det inte omöjligt. Men det finns många toppar som det är enklare att ta sig upp på.

Var bara på vakt mot lavinfaran och hängdrivor. Om jag inte minns fel var det en person som dog uppe på Sarektjåkkå då hängdrivan på toppkammen gav sig iväg för ett par år sen.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan77p Sarektjåkkå skidbestigning Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.