Sareks Nortopp

Halloj!

Skulle vilja få lite mer information om Nordtoppen i Sarek.

Vi var ett gäng som var uppe på Kebnekaise förra sommaren och tänkte ta oss lite längre söderut denna sommaren. Jag har försökt få tag på lite information och det verkar som om det är en ganska "lätt" vandring/klättring uppför nordtoppen från Guhkesvagge. Några invändningar?

Hur ser toppen/vägen till toppen ut? Är det glaciär på nordsidan, snö, helt bart? Behövs klätterutrustning?

Vi har ingen direkt utrustning mer än vad vi hade på kebnekaise, och ingen glaciärvana.

//Daniel
 
Jag var uppe på den toppen förra sommaren och gick från norr, Guhkesvagge. Kom dock inte enda upp, då toppen var snö och isbeklädd, och jag gick ensam utan stegjärn. Uppgången var rätt stenig. Det finns en snölega nästa hela vägen upp till toppen, men utan stegjärn är det omöjligt att gå på den, då den bitvis är mycket isig. Ner går det utmärkt att åka på den, utan större risk för att åka på stenar.

Lutningen är bitvis rätt brant och ett fall på snölegan kan bli en rejäl åktur. Men som sagt rätt riskfri. Säkring med rep kan därför vara bra om ni vill slippa denna åktur.

Mitt tips är att ta med stegjärn, isyxa och rep. Gå parallellt och säkra med isyxan efterhand, så når ni toppen på någon timme.
 
Jag och min bror gick upp på Nordtoppen 1997 och det var en mycket lätt klättring. Det var på högsommaren och vi hade inga problem med dåligt fäste på snölegorna. Vi gick upp med gummistövlar så några stegjärn behövdes inte då. Toppkammen hade ett luftigt avbrott med hisnande svindelkänsla men det var inga problem att ta sig förbi på ett tryggt sätt. Det är värt att fortsätta kammen mot Stortoppen en bit men det blir tvärt stopp strax efter att kammen börjar gå upp mot Stortoppen. Det går inte att fortsätta till Stortoppen utan teknisk klättring. Det är väldigt fina vyer av Nordtoppen på kammen och den är bred men med hisnande stup på båda sidor.

Mats
 
Ok! Det var ju två helt vitt skilda svar :)

Vår tanke var att bestiga en topp när vi nu ändå är i området. Helst vill vi vara utan selar och rep om det är möjligt. Stegjärn kan vi väl gå med på, men för övrigt har vi nog lite för lite erfarenhet.
 
Håller med tidigare

Hej

Har varit upp på toppen vid två tillfällen och det har inte varit några problem. Möjligt att det kan bli isigt ibland. Mer avancerat en att ta det säkra före det osäkra och spänna på ett par stegjärn tycker jag inte det är och troligen så går det bra utan. Vidare mot Stortoppen är däremot en annan femma.
 
Toppbesigning i fjällen, speciellt i högalpina miljöer som Sarek och Kebnekaise, är väldigt beroende av vädret. I somras när jag besteg Nordtoppen var det extremt varmt (25 grader på toppen), så den gamla snön hade packats ihop och blivit stenhård eller så var den enormt mjuk, beroende på var snön låg.

Det är verkligen surt att behöva vända eller gå osäkert bara för att man glömt ta med stegjärnen. I fjällen ska man alltid ta det säkra före det osäkra. Så har ni stegjärn, ta med dem! Har ni inga stegjärn, men troligen kommer bestiga fler toppar i framtiden - skaffa stegjärn.

Jag kommer förresten vara i Kebnekaise och Sarek nu i sommar, för att bestiga en massa toppar. Vill ni ha följe med upp på några toppar, så kan ni ta och kontakta mig: viktor@viktorjonsson.se
 
Det är lättvandring hela vägen upp i moderat lutning, kammen är bred och är det inte ishalt behövs knappast stegjärn. Rep är definitvit overkill om man inte ska vidare till stortoppen. Men som sagt, ska ni ändå köpa ett par stegjärn så kan ni ju ta med dem. "Better safe then sorry" som man brukar säga...

24.jpg
Början av kammen till nordtoppen.

26.jpg
Slutet på kammen till nordtoppen.

27.jpg
Toppröset med stortoppen i bakgrunden.
 
Jag kommer förresten vara i Kebnekaise och Sarek nu i sommar, för att bestiga en massa toppar. Vill ni ha följe med upp på några toppar, så kan ni ta och kontakta mig: viktor@viktorjonsson.se

[/QUOTE]

Tack för det! Än så länge har vi inte bestämt när och hur vi ska ta oss, men vi ska deffinitivt ha i åtanke att någon erbjuder sig lite sällskap!
 
Ja, blir det en toppbestigning så blir det med stegjärn i bagaget. Som många har sagt så är det ju väldigt dumt att chansa, för att inte säga surt, att komma "nästan" hela vägen upp.

Men för en som fortfarande är novis i "stegjärnsvärlden":

Hur går det till? Är det bara till att spänna fast på fötterna och se glad ut?

Kan man få tag på bättre begangade? Nya verkar ju kosta en hel del. Är det som men klätterutrustning att man inte vill ha använd utrustning?
 
Utan rep inga stegjärn!!

Nu pratar ni persilja på denna siten...
---------------------------------------
Stegjärn är väl bra så man slipper halka på foten men vad händer om ni ramlar med stegjärn på fötterna på det branta snöfältet från nordtoppen mot Kukkesvagge?
Då blir det en rask nedfärd med krashlandning i stenskravlet nedanför...
Jag har varit på Nordtoppen ett antal gånger dels via kammen från Sydtoppen och även vinter som sommar gjort bestigningar från kukkesvagge.
---
Vintertid är det enklaste. Åk skidor så långt det går och sedan pulsa i snön som sällan är stenhård på vintern till toppen. Trivialt men kul och mycket finare vyer än vad kebne bjuder på.
--
Sommartid är egentligen jobbigare, för att inte säga tråkigare. Vandring i blockterrängen vid kanten mot kratern till Sarekpakte med väldigt fina vyer! Det kräver endast tålamod som utrustning. När ni kommer upp på kammen öster om Nordtoppen så är det en kam av sten och snö upp till själva toppen, lite olika beroende på årsmån som man klarar med eller utan stegjärn men eftersom det sluttar ner mot glaciären mellan Sarektopparna och Buchkammen så gäller egentligen samma repsäkringskrav även där.

Men det går. Även jag har gjort det utan rep men med isyxa och jag är ändå en prydlig yngling.
Jag har varit där i Juli i midnattssol med solen hängandes åt Kebnehållet.
Den gången stannade vi vid förtoppen strax öster om Nordtoppen. & vad gör det, samma vyer samma njutning. Det är inte en fråga om någon sportfanatikers prestation modell Everest.
---
Min enkla åsikt är att man snarare skall ha med en vandringsisyxa som ger säkerhet på ett bättre sätt än stegjärn. En sådan skall vara ~800mm lång så att du kan ha den som vandringsstav på hela turen.
Bra att ha även om det stormar kring tältet och ett utmärkt verktyg att värja sig med mot stygga björnar i dalen med matsmältningsbesvär!
---
Katastrofscenariot är som sagt att du ramlar på ett brant snöfält och kanar ner i stenskravel med en stor duns & ett stort Aj.
Isyxan kan avhjälpa det om du tränar men stegjärn kan icke.
---
Att vandra över till Sydtoppen går i stort sett rätt utmärkt. Kammen är sådär 5m bred och man vandrar på rätt platta ytor på västsidan eftersom kammens krön är spetsig och bråkig.
Det enda problemet är då det lilla haket strax under Stortoppen där man måste klättra en smula. Haket är som ett en meter brett sågsnitt genom kammen och just där så råkar kammen vara utböjd över den östra glaciären. Således är det en smula luftigt eftersom man har en femhundra meter under fötterna.
Tekniskt är det inga problem men repsäkring känns säkert bra.
---
Glöm ej att ta med mobiltelefonen till Sarektopparna! Förmodligen går fungerar bara Telia men det går utmärkt att ringa från Nordtoppen och även från Buchtkammens utlöpare – toppen mot Kukkesvagge. Basstationen står ovanför Ritsem och hörsnäcka rekommenderas så du kan hålla upp telefonen så mycket som möjligt.
Min 1998-vintage SH888 funkar i alla fall på båda ställena!
Ha det!
 
Persilja och persilja...

Utan stegjärn och isyxa = risk att halka och svårt att stoppa nedfarten om man halkar på brant snö/is.

Med stegjärn = mindre risk att halka och svårt att stoppa nedfarten om man halkar på brant snö/is.

Med isyxa = risk att halka och lättare att stoppa nedfarten om man halkar på brant snö/is.

Om valet är att ta med stegjärn eller isyxa så föredrar jag nog att minska risken för att själva olyckan händer en att reda ut det hela när det väl har hänt. Såklart så är det säkrast med både stegjärn och isyxa. Sedan kräver det träning för att kunna använda en isyxa för att stoppa en nedfart, annars gör den ingen större nytta mer än som vandringsstav. Däremot att gå i ett par stegjärn kräver ingen större träning för att få ut någon nytta av stegjärnen. Se bara till att det inte fastnar massa snö under stegjärnen, vilket kan resultera i att man halkar något en isyxa kan vara bra till för att slå bort snön undertiden man går.

Dom två gångerna som jag har varit där så har behovet för varken isyxa eller stegjärn inte känts allt för nödvändigt men det kan så klart skifta och så är vi olika när det gäller vad som känns nödvändigt eller inte.
 
Valet är nog inte att ta med antingen stegjärn eller yxa. Anser ni att båda behövs så åker båda med! Varför tulla på livet när det inte är nödvändigt? Skulle olyckan vara framme så är det ju skönt att kunna minska på skadorna, även om man slår sig gul och blå, kan man förmodligen fortfarande ta seg ner någelunda helskinnad. (Ungefär samma teori som att åka på slitna vinterdäck, billig livförsäkring)

Samtidigt så är det ju faktiskt så att mer utrustning=mer vikt. Kan man därför dra slutsatsen att ingenting av detta behövs är det ju onödigt att ta med sig. Vi är tre stycken som ska ta oss upp så t.ex. ett rep kan man ju dela på tre bärare...

Nästa fråga är ju då om man behöver någon extra utrustning förutom rep? Jag tänker mest då på sele motsv.

Är det en dum tanke att alla har stegjärn + sammakopplade med rep?

Tack för alla uttömmande svar föresten! Forstätt i samma takt är ni bussiga! =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.