Sardinien

Jag skall till sardinien i sommar och ta dykcert. Jag har bokat utbildningen genom Fritidsresor, är det någon som har någon erfarenhet av ta certifikat på detta sätt? År det bra utbildningar och gäller certifikatet även i Sverige? Måste man göra hälsoundersökning har i Sverige innan man åker iväg?

Tacksam för svar och synpunkter

Martin
 
Olika dykning

Den enda erfarenhet jag har av dykcert utomlands (i varma vatten) är de kurskamrater jag haft på mina kurser i Sverige. De var helt klart inte alls förberedda på förhållandena i de svenska kalla vattnen. I flera fall har de inte klarat av kraven här hemma. Dom var dåligt förberedda både i det grundläggande praktiska och i att klara temperatur och siktförhållandena i Sverige. Bäst är att ta cert i de förhållanden du kommer att dyka. Jmfr att ta körkort i en liten ort för att sen köra hemma i storsta'n, du har inte förutsättningarna.
Teorin är naturligtvis den samma men praktiken och tillämplingen är definitivt olika, mest olika om du dyker torrdräkt här hemma. Jag skulle starkt rekommendera dig att åtminstonde ta ett torrdräktcert här hemma om svenska vatten är aktuella.
Det finns svenska dykskolor som har samarbetspartners i utlandet där du kan läsa och skriva teorin här hemma för att kunna koncentrera dig på de praktiska dykövningarna under semesterdagarna i utlandet.

Lycka till
 
PADI funkar utmärkt

Hejsan, jag tog dykcert i Australien i höstas, PADI open water diver, närmare bestämt. Detta är ett internationellt godkänt certifikat och man kan ta påbyggnadskurser varsomhelst i världen, även i Sverige så klart. Antagligen är fritidsresor hyfsat om sig och kring sig och sätter dig inte på vilken kurs som helst utan antagligen någon som gäller även här, men det är ju så klart värt att fråga!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rsk Dykning i Sardinien, var bör jag bo? Dykning 0
d4ggis Sardinien - Alghera Dykning 0
Ogeltors Sardinien Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.