Ryggsäcksstorlekar

Har planerat att sätta igång en liten vandringstradition med mig själv och ta nån vecka m året att fjällvandra lite. Då måste man ju ha en ryggsäck, eller hur? :)

Och eftersom jag inte har så mycket att jämföra med undrar jag bara hur mycket man får plats med i olika säckar. Gjorde lumpen för ett par år sen och den säcken (LK35) gick ju att packa i veckovis med ombyten och jag vet för min egen del att den säcken är fullt nog för mig. Men, jag vill ha ett lite bättre midjebälte så jag kollade på Haglöf RAND 38. Verkar vara vettig storlek på och så pass smidig att man kan ha den vintertid när man åker bräda men går den att lasta i lika mycket som i militärens version? Borde jag satsa på en större säck? Lasta tungt vore bra om den klarar också eftersom att jag antagligen får ha alla tugna prylar på min rygg... ;)

Andra förslag kanske? Tack!
 
Mitt tips: starta med riktigt lätta prylar och liten rygga direkt. Lättpackning eller ultralätt (UL) kallas det ibland.
Du kan söka här på Utsidan efter trådar i ämnet. Känslorna svallar högt. Klicka på min hemsida så får du kanske lite inspiration, t ex Kebnekaise-sidorna. Det går om man vill.

Jörgen
 
Instämmer helt med NUI börja med begränsad volym och små nätta grejor. Annars kommer du att behöva en 130l ryggsäck och bärare.
35l är mycket om man nyttjar det väl....

Go tur
 
håller helt med föregående talare, väljer man att börja med lätta och smarta grejer så slipper man byta när man tröttnat på att bära tunga och dyra prylar man inte har någon nytta av.. ett tips, uttnyttja vår fåfänga och fråga om varenda jäkla utrustningsdetalj så kommer du att få tips om lättaste, smartaste, billigaste och fåfängaste prylarna du kan tänka dig.. vi ÄLSKAR att messersmidta om prylar..
 
imaster; sa:
Har planerat att sätta igång en liten vandringstradition med mig själv och ta nån vecka m året att fjällvandra lite. Då måste man ju ha en ryggsäck, eller hur? :)

Och eftersom jag inte har så mycket att jämföra med undrar jag bara hur mycket man får plats med i olika säckar. Gjorde lumpen för ett par år sen och den säcken (LK35) gick ju att packa i veckovis med ombyten och jag vet för min egen del att den säcken är fullt nog för mig. Men, jag vill ha ett lite bättre midjebälte så jag kollade på Haglöf RAND 38. Verkar vara vettig storlek på och så pass smidig att man kan ha den vintertid när man åker bräda men går den att lasta i lika mycket som i militärens version? Borde jag satsa på en större säck? Lasta tungt vore bra om den klarar också eftersom att jag antagligen får ha alla tugna prylar på min rygg... ;)

Andra förslag kanske? Tack!

LK35 kan du köpa ny för en hundring. Eftersom säcken har ram kan du utrusta den med det höftbälte och de bärremmar som du gillar bäst och få till en skön men ganska tung säck. På LK35 och andra ramsäckar kan du utan problem fästa utrustning ovanpå locket, att sätta fast ett tält ovanpå locket till en anatomisk 40-literssäck är nog inte riktigt lika bra...anatomisk säck bör därför vara större och svälja tältet på insidan.

Helt onödigt att "snöa" in på dyr titan-utrustning i detta läge, ta vad du har i garderoben och packa klokt, så får du en lätt packning utan att behöva investera i särskilda lättviktsprylar. Om du sen tycker att 14-15 kilo för en vecka är för tungt kan du börja fippla med UL...

//J
 
joru; sa:
Helt onödigt att "snöa" in på dyr titan-utrustning i detta läge, ta vad du har i garderoben och packa klokt, så får du en lätt packning utan att behöva investera i särskilda lättviktsprylar. Om du sen tycker att 14-15 kilo för en vecka är för tungt kan du börja fippla med UL...

//J

Helt enig. Lätta prylar är som regel billigare än "traditionella". Ännu lättare och billigare blir det om man stenhårt begränsar antalet prylar.

Men det krävs viss kunskap och eftertanke för att inte hamna i det traditionella, eftersom det är vad alla butiker vill sälja.

14-15 kg inklusive mat, mer behöver det inte bli för en vecka. Och då skulle nog många klassa det som en väldigt lätt packning.

De tre stora är viktiga; ingen ryggsäck över 1,5 kg, inget tält/skydd över 1,5 kg per person, ingen sovsäck över 1 kg. För barmarksturer alltså.

Jörgen
 
NUI; sa:
14-15 kg inklusive mat, mer behöver det inte bli för en vecka. Och då skulle nog många klassa det som en väldigt lätt packning.


Trevligt med snabb respons... :)

Tack för svaren! Ang. citatet ovan så är inte 15 kg för mycket för en vecka, har inte lagt av mig packåsnefasonerna sen lumpen så det är ingen fara som sagt. Däremot slipper jag gärna LK35 eftersom jag antagligen ska tillbaka in i det militära och där kommer att få nog av den... ;)

Tanken med resan som faktiskt är planerad till sommaren är att vi ska ha så lite som möjligt med, i princip bara frystorkat, sockertillskott och förhoppningsvis en och annan fångad fisk. Vettig frukost åker nog i också iofs. En sovsäck, lite ombyten och regnställ är vad som ska med och jag gissar att det räcker med runt 40 l, right? Och - tillbaka då - är Haglöf RAND 38 l en bra säck för mitt ändamål eller ska jag satsa på nåt annat?
 
Rand 38 är väl en helt ok säck, men den är gjord för skidbestigningar och har en massa därtill hörande specialdetaljer som väger, sen har jag för mig att den har lite låg tyngdpunkt för vandring (helt säker är jag dock inte). Även om du inte letar efter en ren vandringssäck så finns det många bättre och inte minst lättare alternativ.
[Ändrat av stefkar 2006-12-06 kl 10:33]
 
38 liter för en vecka

Jag känner inte till just den säcken du nämner.

Spontant känns dock dock en 38l softsäck i minsta laget för en veckovandring med mat och tält.
Många lite billigare sovsäckar skulle lätt ta upp halva utrymmet i en sådan rygga. En liten och lätt sovsäck tar givetvis upp betydligt mindre plats...

Tänk också på att en knökpackad liten ryggsäck kan vara mer obekväm att bära än en snäppet tyngre och inte fullt så överlastad rygga.

Traditionellt sätt tror jag man brukar säga 60 liter för en veckortur. Känner du att du vill gå ner i vikt och volym - kolla på 50 l säckar. Det är också i den volymkategorin säckarna börjar få något slags bärsystem att tala om.

Kör hårt bara!

Ulf
 
Re: 38 liter för en vecka

stefkar; sa:
lite låg tyngdpunkt för vandring (helt säker är jag dock inte).

Ok, det är ju rätt viktigt faktiskt. Om sen det hänger lite extraprylar på som väger ett kilo hit eller dit gör mig inte så mycket, hade det vart fyra, fem kilo kanske... ;)

stefkar; sa:
Även om du inte letar efter en ren vandringssäck så finns det många bättre och inte minst lättare alternativ.

Du har inte lust att nämna några som kan vara bättre lämpade för vandring? Vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Schneeberger; sa:
Spontant känns dock dock en 38l softsäck i minsta laget för en veckovandring med mat och tält.

Tält ska inte med, blir en pressening på sin höjd, kanske nåt modell ensamma vargen från armén istället och mat, som sagt, ska med så lite som möjligt.
 
Kan bara hålla med föregående talare: Rand 38 verkar vara mindre lämplig för de ändamål du anger.

En lika stor ryggsäck som väger 1 kg mindre hittar du här.
http://www.golite.com/products/NS_proddetail.asp?number=PA5004

Har inte själv provat, men en ny Jam är på väg och redan den gamla har lovordats av lättpackare. Men som påpekats, den här typen av säckar är inte bra om man inte kan hålla ner tyngden på packningen. Men 14-15 kg går utmärkt.

Du nämnde även regnställ. ITABs Packaway väger runt halvkilot och kostar bara ca 700 spänn. Har ännu inte läst någon Utsidan-recension som inte varit nöjd med det.

Bara för att man orkar behöver man inte bära tungt. Man kan gå längre om man tycker det är kul att jobba hårt. Eller så kan man lägga några stenar i ryggsäcken. De har fördelen att man kan plocka ur dem när man tröttnar på dem. Inte lika lätt att göra med onödigt tunga prylar.

Jörgen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.