Rygga runt kilot med frontlucka

Är ute efter en rygga runt 1-1,5 kg som kostar runt tusenlappen MED en frontlucka. Har kollat runt lite och det verkar som att dem flesta lättpacks ryggorna saknar det. Något som vet en rygga i lättviktsklassen som har detta?
 
Vid närmare titt på alternativ i den lokala friluftsbutiken (välsorterad) så upptäckte jag till min stora förvåning att de flesta lätta ryggorna inte ens har bottenlucka (enda alternativet som hade det var Osprey Talon). Hur kommer det sig att man enbart har öppningen i toppen (och oftast väldig tight tilltagen)? Blir det inte lite väl komplicerat var enda gång man vill komma åt någonting i ryggan (och enligt Murphys lag så ligger det ju alltid i botten :))! Hur gör ni? Packar ni upp allting varenda gång ni vill komma åt något i ryggan? Kan tänka mig att i så fall så tröttnar man till slut och bara trycker ner allting i ryggan och då har man ju vips förlorat halva utrymmet.

Och varför har man inte botten/frontlucka på de lätta ryggorna? Kan ju inte väga mer än några gram extra att sätta in en extra dragkedja.

I dagsläget lutar det med andra ord åt Osprey Talon 44 .....
 
Det som ligger i botten på ryggan skall man ju ändå bara ha när man slår läger. Packar man bara smart så behövs absolut ingen lucka i botten men det är en vanesak.
En lucka i botten, gissar jag, skulle nog ändå lägga på ca 100g på ryggsäcken.
//Peter
 
Det som ligger i botten på ryggan skall man ju ändå bara ha när man slår läger. Packar man bara smart så behövs absolut ingen lucka i botten men det är en vanesak.
//Peter

Håller med,.det där med att ha en massa öppningar på ryggan är en ren "skrivbordsidé" enligt min mening :). Tycker att det är mera jobb med att försöka stänga en dragkedja på en välfylld säck, än att lyfta en eller två packpåsar från toppen. Och som sagt, den nedre halvan ligger ju orörd hela dagen. Nu tänker jag på vandring..men den här säcken kanske ska användas i andra sammanhang?

Jag är en av dom som tycker att ända nackdelen/svaga punkten med Bergans Helium, är den längsgående dragkedjan..;)..skulle ha föredragit om om säcken varit lite lättare och saknat dragkedjan som ev. kan gå sönder, samt att den skulle kosta lite mindre utan dragkedja.
 
Mina

erfarenheter med Bergans Helium är att jag använder blixtlåset mycket mer än jag trodde när jag går längre turer. Det är rätt ofta jag behöver ta fram något under dagen som jag inte packat högst upp. Ju mer fullpackad säcken är ju mer nytta har jag av blixtlåset. Tyngre saker packar jag gärna nära ryggen och en bit ner.

Hur många kilo och med vilken volym är det aktuellt att packa din säck med?

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.