Rotpunkt

Hej
Jag var i Luleå och klättrade på Död-Lars-klippan i helgen (helt jävla spektakulär klättring förresten...) och i slutet av förraren kan man markera de leder man klättrat med onsight, klättrad och "rotpunkt". De första två är jag med på, men det tredje hajar jag inte. Någon med koll?
Tack på förhand.
Jakob
 
det började med nån tysk (tror jag) som gjorde röda cirklar vid insteget till leder som han hade försökt klättra men ej klarat.
När han klarade dem fyllde han i cirkeln och det blev en röd punkt.
att redpointa= att klara av att leda en led utan fall, men dock ej på första försöket.
 
Pigge2; sa:
det började med nån tysk (tror jag) som gjorde röda cirklar vid insteget till leder som han hade försökt klättra men ej klarat.
När han klarade dem fyllde han i cirkeln och det blev en röd punkt.
att redpointa= att klara av att leda en led utan fall, men dock ej på första försöket.

Skitkul med sådan här historier!!

:)
 
Kurt Albert

Jo, det var en tysk, Kurt Albert heter han, som ritade röda punkter vid basen av de leder han klättrat fallfritt. I hans hemmaområde var det tradition att märka ut instegen på lederna med en liten röd cirkel målad på klippan. Albert fyllde i den när han klättrat leden fallfritt, oftas efter inövning med topprep. Därför uppstod också begreppet "rotkreis" som beteckning för den stil man klättrat en led i om man inte gjort den fallfritt i ett svep - då var cirkeln ännu inte ifylld.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.