Rookiefråga: skridskolängd igen

Hej!

Tänker börja nu med långfärdskridskor.
Ärligt talat mest på Östermalms IP runt runt, men
kanske någon liten sjö ibland.
Är Everest med snowboardbindning OK i längd
48 cm eller ska jag ha 54?
Är 186 lång, väger 86 kg, har skostorlek 45 och har
skridskovana (hockey) och skidvana.

/o
 
Min principhållning är; använd inte onödigt långa grillor. För ÖIP räcker säkert den korta varianten men skulle aptiten växa så att du vill ut i naturen, där isen inte alltid är salsgolvslik, kan du nog ha glädje av den långa versionen. Du har ju kroppsvolym och skostorlek som balanserar skenlängden. Dock, tycker man om att leka med överstegsåkning så underlättas denna om grillorna är korta.

Själv gjorde jag som alla andra (korta som långa) som började mot slutet av 70-talet, köpte 55:eek:r. Åker nu sedan många år på 48:eek:r. Hustrun på 42:eek:r.
T
 
Tack så mycket för uttömmande
och informativt svar!
Börjar nog med 48:eek:r.
Även min hustru har 42:eek:r...

Gott nytt år!

/o
 
Min principhållning är; använd inte onödigt långa grillor. För ÖIP räcker säkert den korta varianten men skulle aptiten växa så att du vill ut i naturen, där isen inte alltid är salsgolvslik, kan du nog ha glädje av den långa versionen.

Isen är inte alltid salsgolvslik på ÖIP heller. Ibland finns t.o.m. ren skravelis där....
 
I år förtjänar ismakarna på ÖIP beröm för det arbete som de lagt ner på isen. Det har alltid varit mycket bra is där.

Håller med - men när kylan slog till blev det sprickor i isen. Svårt att undvika vid temperaturväxlingar, men det innebär trots allt att isen inte alltid varit som ett salsgolv på ÖIP denna säsong.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.